تجهیزات وارداتی صنعت نفت مشمول مالیات نیست

تجهیزات و ماشین آلات وارداتی برای استفاده در صنعت نفت مشمول مالیات نیست.

به گزارش خبرنگار شانا، علی عسکری، رئیس کل سازمان امور مالیاتی امروز (یکشنبه، 12 بهمن) در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: اصلاح نظام مالیاتی کشور سبب شد تا قوانین موجود در مورد پیمانکاران و سازندگان طرحهای توسعه ای صنعت نفت شفافتر شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا درباره معافیتها و تسهیلات پیش بینی شده برای سرمایه گذاران خارجی علاقمند به حضور در صنعت نفت ایران در برنامه ششم توسعه گفت: بر اساس اصلاحیه انجام شده در قانون، فقط پیمانکاران و خدمات آنها مانند، طراحی، نصب و اجرا مشمول مالیات هستند و تجهیزات و ماشین آلات وارداتی مشمول مالیات نمی شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، پیمانکاران خارجی مشمول برخی معافیتها هستند.

عسکری افزود: در اصلاح قانون مالیاتها و نیز لایحه خروج از رکود آمده است که اگر شرکتی با برند خود در ایران حضور یابد و فعالیت کند مشمول معافیتهای صادراتی خواهد شد و اگر با شرکتی ایرانی همکار شود نیز نسبت به سهم خود از مزایای مالیاتی بهره مند می شود.

معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: درآمدهای مالیاتی کشور در 10 ماه گذشته، معادل 48 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال گذشته 52 درصد رشد داشته است.

وی گفت: درآمدهای مالیاتی در بخش مالیاتهای مستقیم، 29 هزار و 200 میلیارد تومان بود که با 97 درصد تحقق، 37 درصد رشد داشته است.

عسکری ادامه داد: درآمدهای محقق شده مالیاتی در بخش مالیات بر کالا و خدمات نیز 19 هزار میلیارد تومان بود که با 94 درصد تحقق، 81 درصد رشد داشته است که این رقم شامل مالیات بر ارزش افزوده هم می شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور  اظهار کرد: با وجود برخی مشکلات، ظرفیت کشور به نحوی است که حتی در شرایط رکود، درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی محقق شود.

وی افزود: در سال جاری موفق شدیم برای تحقق درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی، بخشی از معوقات مالیاتی را وصول کنیم، اما معوقات 12 هزار میلیارد تومانی همچنان عدد بزرگی است.

عسکری درباره پایه مالیات‌های جدید گفت: مالیات سبز یا محیط زیست که لایحه آن به دولت ارائه شده شامل مالیات‌های خاص برای کالاهای لوکس یا شامل کالاهایی که گروه‌های خاص از آن استفاده می‌کنند، می‌شود که افزون بر مالیات بر ارزش افزوده باید مالیات مضاعف بپردازند که شامل سیگار و خودروهای بالای 2500 سی‌سی است.

وی درباره‌ جایگزینی درآمد مالیاتی به جای نفت اظهار کرد: نفت در دنیا در حال تبدیل به ابزاری سیاسی است و اقتصاد ما در مقابل شوک‌های نفتی آسیب‌پذیر است؛ ما قابلیت تامین هزینه‌های دولت از طریق مالیات را داریم، اما این موضوع نیاز به آماده‌سازی دارد و یکی دوساله نمی‌توان به این نقطه رسید.

عسکری ادامه داد: ما نیاز به فعال‌کردن ابزارهایی مانند ابزارهای اطلاعات داریم و تا زمانی که بازار پول، بازار کالا و بازار سرمایه شفاف نباشد و اطلاعات لازم ارائه نشود، ما نمی‌توانیم به این نقطه برسیم.

کد خبر 234180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =