امکان مشارکت ایران در خط لوله گازی ترنس آدریاتیک فراهم است

به گفته یک مقام اروپایی، درهای ورود و مشارکت در طرح ساخت خط لوله گازی ترنس آدریاتیک (تاپ) به روی سهامدارن جدید از جمله ایران باز است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از باکو، سخنگوی طرح اجرای خط لوله گازی ترنس آدریاتیک موسوم به تاپ روز چهارشنبه (18 فروردین ماه) اعلام کرد: این خط لوله که گاز آذربایجان را به بازارهای اروپا ترانزیت خواهد کرد، به عنوان یک منبع جایگزین با گاز روسیه و کاهش وابستگی اروپا به گاز این کشور در نظر گرفته می شود و درهای ورود و مشارکت در این طرح به روی سهامداران تازه از جمله ایران باز است.

این خط لوله قرار است گاز فاز دوم میدان شاه دنیز را تا پایان دهه کنونی به اروپا ترانزیت کند.

این خط لوله 870 کیلومتری به خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) در نزیکی مرز ترکیه-یونان می پیوندد و پیش از رسیدن به جنوب ایتالیا از خاک یونان و آلبانی و دریای آدریاتیک می گذرد.

لیزا گیورت، رئیس روابط عمومی طرح ساخت خط لوله گازی تاپ درباره علاقه احتمالی ایران برای در اختیار گرفتن بخشی از سهام این خط لوله به دنبال لغو تحریمهای اعمال شده علیه این کشور به خبرنگاران گفت: مشارکت در اجرای طرح ساخت خط لوله تاپ به روی همه سهامداران تازه باز است و این موضوع می تواند به ارزش راهبردی آن بیفزاید.

وی افزود: هرگونه حجم اضافی گاز که وارد خط لوله تاپ شود، با قوانین نظارتی اتحادیه اروپا هماهنگ خواهد بود.

مقامهای آذری نیز امکان پیوستن ایران به پروژه صادرات گاز آذربایجان به اروپا و استفاده از خط لوله تاناپ را ممکن می دانند.

رونق عبدالله یف، رئیس شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) نیز هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود: اگر ایران در آینده گاز داشته باشد، گزینه ای دیگر به جز استفاده از خط لوله تاناپ برای عرضه گازش به دیگر بازارها ندارد.

خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ٢٠١٨ میلادی، سالانه ١٦ میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز را واقع در بخش آذری دریای خزر به اروپا ترانزایت کند.

میدان شاه دنیز، یکی از بزرگترین میدانهای گازی جهان به شمار می رود که تحت کنسرسیومی به مدیریت شرکت بی پی انگلیس توسعه یافته است.

خط لوله یکهزار و ٨٥٠ کیلومتری (١,١٥٠ مایلی) تاناپ از مرز ترکیه با گرجستان به سمت یونان امتداد دارد و کلیدی برای کاهش وابستگی ترکیه به گاز روسیه به شمار می رود.

آنکارا سال ٢٠١٤ میلادی سهم خود را از خط لوله گازی تاناپ به ٣٠ درصد افزایش داد و شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) و شرکت بی پی به ترتیب ٥٨ و ١٢ درصد باقیمانده سهام این خط لوله را در اختیار دارند.

طرحی که می تواند به اروپا در کاهش وابستگی به گاز روسیه کمک کند.

خط لوله گازی تاپ نیز به طول ٨٠٠ کیلومتر قرار است در سال ٢٠١٧ به بهره‌برداری برسد و سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را به اروپا صادر کند.
حداکثر ظرفیت انتقال گاز با این خط لوله ٢٠ میلیارد مترمکعب خواهد بود.

شرکت اکسپو سوئیس (AXPO) و شرکت استات اویل نروژ هر یک با ٤٢,٥ درصد و شرکت یی او ان روهرگاز آلمان با ١٥ درصد از سهامداران ساخت خط لوله تاپ به شمار می روند.

کد خبر 238220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =