ایران فرصتهای پیوستن به خط لوله گازی ترنس آناتولین را بررسی می کند

سفیر ایران در آذربایجان اعلام کرد که تهران فرصتهای پیوستن به خط لوله گازی ترکیه-آذربایجان (ترنس آناتولین) را بررسی و مطالعه می کند.

محسن پاک آیین، سفیر ایران در آذربایجان روز سه شنبه (یکم اردیبهشت ماه) به خبرگزاری ترند گفت: حضور در بازارهای جهانی گاز، سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان این که ایران پس از روسیه، دارنده دومین ذخایر بزرگ گازی جهان است، تایید کرد که ایران پیشنهادهایی برای مشارکت در پروژه های گازی تاپ (ترنس آدریاتیک) و خط لوله تاناپ (ترنس آناتولین) دریافت کرده است.

ایران دارنده 33.8 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گازی یا 18.2 درصد از کل ذخایر اثبات شده جهان است.

لیزا گیورت، مدیر روابط عمومی پروژه ساخت خط لوله گازی تاپ نیز 7 آوریل به ترند گفته بود که درهای ورود و مشارکت در طرح ساخت خط لوله گازی ترنس آدریاتیک (تاپ) به روی سهامدارن جدید از جمله ایران باز است.

رونق عبدالله یف، رئیس شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) نیز گفته بود که ایران به خرید بخشی از سهام خط لوله گازی تاناپ علاقمنداست.

سفیر ایران در باکو گفت: کارشناسان ایرانی در وزارت نفت این کشور در حال بررسی و مطالعه این موضوع هستند و به محض گرفتن تصمیم نهایی در این باره، این موضوع به اطلاع عموم می رسد.

خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ٢٠١٨ میلادی، سالانه ١٦ میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز را واقع در بخش آذری دریای خزر به اروپا ترانزایت کند.

میدان شاه دنیز، یکی از بزرگترین میدانهای گازی جهان به شمار می رود که تحت کنسرسیومی به مدیریت شرکت بی پی انگلیس توسعه یافته است.

خط لوله یکهزار و ٨٥٠ کیلومتری (١,١٥٠ مایلی) تاناپ از مرز ترکیه با گرجستان به سمت یونان امتداد دارد و کلیدی برای کاهش وابستگی ترکیه به گاز روسیه به شمار می رود.

آنکارا سال ٢٠١٤ میلادی سهم خود را از خط لوله گازی تاناپ به ٣٠ درصد افزایش داد و شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) و شرکت بی پی به ترتیب ٥٨ و ١٢ درصد باقیمانده سهام این خط لوله را در اختیار دارند.

خط لوله گازی تاپ نیز به طول ٨٠٠ کیلومتر قرار است در سال ٢٠١٧ به بهره‌برداری برسد و سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را به اروپا صادر کند.

حداکثر ظرفیت انتقال گاز با این خط لوله ٢٠ میلیارد مترمکعب خواهد بود.

شرکت اکسپو سوییس (AXPO) و شرکت استات اویل نروژ هر یک با ٤٢,٥ درصد و شرکت یی او ان روهرگاز آلمان با ١٥ درصد از سهامداران ساخت خط لوله تاپ به شمار می روند.

کد خبر 239151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =