قیمت نفت به پایین ترین سطح در 3 هفته گذشته رسید

وخامت اوضاع بحران بدهی یونان از یک سو و انتظارها درباره احتمال بالای تمدید مذاکرات هسته ای تهران و گروه 1+5، قیمتهای جهانی نفت خام را به پایین ترین سطح خود در سه هفته گذشته رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، قیمت نفت خام در پایان معاملات دیروز (دوشنبه، هشتم تیرماه) در پی دستور نخست وزیر یونان برای تعطیلی بانکها به مدت یک هفته و به کارگیری طرح کنترل سرمایه برای جلوگیری از انتقال آزاد دارایی ها که سبب گسترش ریسک گریزی می شود، قیمتهای جهانی نفت خام به پایین ترین سطح خود در سه هفته گذشته رسید.

این در حالی است که تا حد زیادی انتظار می رود مهلت نهایی مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5 برای دستیابی به یک توافق جامع هسته ای تمدید شود و پیش بینی ها نیز حکایت از این دارد که چنانچه توافقی حاصل شود، افزایش تولید و عرضه نفت خام ایران می تواند بازارهای جهانی نفت خام را با مازاد عرضه روبرو کند.

در پی تشدید بحران بدهی یونان، ارزش دلار در ساعتهای اولیه معاملات بازار در مقابل یورو افزایش یافت، اما دوباره شرایط تغییر کرد و این وضع مانع کاهش بیشتر قیمتهای جهانی نفت خام در پایان معاملات بازار شد.

در صورت افزایش ارزش دلار، کالاهایی که بر اساس دلار قیمت گذاری می شوند، از جمله نفت خام، برای دارندگان دیگر ارزها گرانتر خواهد شد؛ اما با کاهش ارزش دلار خرید نفت برای دارندگان ارزهای دیگر، ارزانتر تمام می شود.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت با یک دلار و 25 سنت کاهش (حدود 2 درصد)، در سطح 62 دلار و یک سنت برای هر بشکه معامله شد، که به پایین ترین سطح خود از پنجم ژوئن (جمعه 15 خردادماه) رسید.

قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی آی آمریکا با یک دلار و 30 سنت کاهش (2.2 درصد) به 58 دلار و 33 سنت برای هر بشکه رسید، که پایین ترین سطح از هشتم ژوئن (18 خردادماه) به شمار می آید.

طارق ظاهر، یک تحلیلگر در موسسه تایچ کپیتال ادوایزرز مستقر در لارل هولو نیویورک در این باره گفت: تحولات امروز بازار نفت همگی به بحران بدهی یونان مربوط می شود، همچنین مهلت مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای گروه 1+5 می تواند از یک هفته تا بیشتر از روز سه شنبه (نهم تیرماه) بازار را تحت فشار قرار دهد.

بجارنه شیلدراپ، مدیر بخش تحلیل کالا در موسسه اس یی بی (SEB) در اسلو در این باره گفت: انتظار می رود با دوره ای روبرو باشیم که قیمتهای نفت پایین تر رود و حتی می توان انتظار قیمت 50 دلاری را برای هر بشکه نفت خام برنت داشت زیرا با هفته ای پر از تردید روبرو هستیم.

آمریکا و مقامهای ایرانی اعلام کرده اند که مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع هسته ای می تواند از مهلت نهایی 30 ژوئن (سه شنبه، نهم تیرماه) فراتر رود؛ دستیابی به توافق می تواند مسیر را برای بازگشت شرکتهای نفتی غربی به تهران هموار کند، همچنین لغو تحریمها افزایش تولید و عرضه نفت ایران را به دنبال خواهد داشت که این می تواند بازار نفت را با مازاد عرضه روبرو کند.

حاضران در بازارهای جهانی نفت خام نیز منتظر برآورد عرضه و تقاضای نفت خام در روز سه شنبه از سوی موسسه نفت آمریکا (ای پی آی) هستند، این داده ها پیش از آمارهای مرسوم روز چهارشنبه (دهم تیرماه) اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره ذخیره سازی نفت خام منتشر می شود.

کد خبر 243574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =