منوچهری: باید از هم اکنون به فکر شناخت تنوع کار در صنعت فراساحل باشیم

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با بیان این که مشخص شدن سازوکار فعالیت شرکتهای داخلی در دوران پساتحریم از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: باید از هم اکنون به فکر شناخت تنوع کار در بخش فراساحل باشیم تا بتوانیم به رقابت با شرکتهای خارجی بپردازیم.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری، در میزگرد تخصصی ارتقای توان داخلی صنعت فراساحل در دوران پساتحریم که با حضور مدیران و کارشناسان حوزه فراساحل برگزار شد، با اشاره به مشکلهایی که صنعت فراساحل هم‌اکنون با آن روبروست، تصریح کرد: در دوران پساتحریم باید به موضوع تجهیزات و ساخت داخل، خرید لیسانس، قیمت تمام شده داخلی و قابلیت رقابت داخلی و خارجی توجه داشته باشیم تا بتوانیم از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم.

وی افزود: با این‌که در دوران پساتحریم فضای تازه‌ای برای فعالیت پیمانکاران ایجاد می‌شود، اما از طرفی با ورود شرکتهای خارجی برخی فرصتها نیز از بخش داخلی گرفته می‌شود، بنابراین، رقابت بیشتری میان شرکتهای داخلی و خارجی برای گرفتن پروژه شکل می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ادامه داد: اگر بخواهیم حجم فعالیت شرکتهای ایرانی را عنوان کنیم باید به بخشهای مهندسی، طراحی مهندسی، پیمانکاری اجرا و ساخت، خدمات، ارائه خدمات سرویسهای فنی ومهندسی و ساخت تجهیزات اشاره کنیم، با این حال طی سالهای اخیر توجه به سرویسهای خدمات دریایی متناسب با حجم فعالیتی که صورت گرفته رشد نکرده و باید از هم اکنون به فکر شناخت تنوع کار در صنعت فراساحل باشیم.

وی تاکید کرد: مشخص شدن سازوکار و مدل فعالیت شرکتها در دوران پساتحریم و در فضای جدید کاری از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا باید هم تولید داخلی را ارتقا داد و هم این‌که به فکر بازارهای بین المللی بود؛ این‌که چطور باید از سازندگان داخلی حمایت کرد و نحوه بازپرداخت پول و حمایت سیستم بانکی همگی واقعیتهایی است که در دوران پساتحریم فرایند تولید و عرضه را تحت تاثیر قرار می دهد. 

مدیریت دوران پساتحریم

محمدعلی عمادی، رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت  وگاز نیز در این نشست گفت: امروز یکی از حوزه‌های اقتدار شرکتهای نفتی، فعالیت در حوزه آبهای عمیق و کسب فناوری در این زمینه است، براین اساس باید برای فعال شدن در این زمینه به حوزه سخت افزار، انسان افزار، نرم افزار و فناوری مهندسی توجه داشته باشیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر در این بخش دست یابیم.

پرویز سنگین، مدیرکل تجاری سازی فناوری وساخت معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت، با اشاره به ساخت 10 قلم کالای اساسی مورد نیاز صنعت نفت که به بخش داخلی واگذار شده است، خاطرنشان کرد:‌ وزارت نفت در دولت یازدهم نقشه راه حمایت از سازندگان داخلی را تدوین کرده و واگذاری ساخت 10 قلم کالای اساسی و مورد نیاز صنعت به سازندگان داخلی در این راستاست که قرارداد ساخت برخی از آنها منعقد شده و درآینده قرارداد ساخت پمپهای سرچاهی، لوازم اندازه گیری حفاری و دیگر تجهیزات سرچاهی نیز نهایی می شود. 

سعید مهتدی، رئیس هیئت مدیره استصا با بیان این‌که باید از هم اکنون به فکر مدیریت دوران پساتحریم باشیم، افزود:  نباید از شرکتهای ایرانی انتظار داشته باشیم یکشبه به یک شرکت درجه یک بدل شوند، اما باید به آنها اعتماد کنیم، زیرا این شرکتها در دوران تحریم توانستند از برخی خط قرمزها عبور کرده و در برخی بخشها نیز تولیدات قابل قبولی عرضه کردند، به نحوی که تحریمها سبب شد قدرت چانه زنی ایران در بخش انتقال انرژی افزایش یابد. 

وی تاکید کرد: حتی با ورود شرکتهای خارجی نباید به بازارهای داخلی اکتفا کنیم؛ بنابراین توصیه می‌کنم در صورت حضور شرکتهای خارجی، آنها را ملزم به مشارکت با داخلی‌ها و ایجاد برند ایرانی کنیم تا بتوانیم برند ایرانی را با کیفیت بالا به دنیا عرضه کنیم.

 حمایت وزارت نفت از ساخت داخل

فریبرز گردانی نژاد، مدیرکل سامانه کالا و حمایت از ساخت داخل، با بیان این‌که سیاستهای وزارت نفت درخصوص ساخت داخل براساس قانون بوده، گفت: این وزارتخانه هم اینک نظام جامع کیفی خدمات کالا را تدوین کرده و به دنبال برطرف کردن چالشها و مشکلات ساخت داخل در کشور است تا سازندگان داخلی بتوانند در دوران پساتحریم در صحنه رقابت باقی بمانند. 

محمد تقی امانپور، مشاور وزیر نفت در امور کالا و خدمات فنی و مهندسی با بیان این‌که باید از هم اکنون حجم فعالیت بازار فراساحل را مشخص کرده و بدانیم که چه آینده‌ای در انتظار این بازار است، تصریح کرد: اگر در دوران پساتحریم به مدیریت بازار کالا و تجهیزات داخلی در بخش ساخت کالا توجه نداشته باشیم نه تنها شرکتهای جدید داخلی که وارد عرصه رقابت می‌شوند نمی‌توانند فعالیت کنند بلکه شرکتهای قدیمی‌تر را نیز از گردونه فعالیت خارج می‌کنیم. 

وی افزود: بر این اساس به متولی قدرتمندی در اندازه ملی نیاز داریم تا به مدیریت بازار داخلی اقدام کند. 

محمدرضا طبیب زاده، عضو هیئت مدیره انجمن اپک نیز با اشاره به اهمیت درک شرائط تحریم در دوران پساتحریم، یادآور شد: همان طور که وزیر نفت نیز معتقد است در شرائط پساتحریم نباید درهای کشور را کامل به روی شرکتهای خارجی باز کنیم. با این که انتقال فناوری برای ایران مهم است، شرکتهای خارجی باید با مشارکت ایرانی به تاسیس شرکت ایرانی و ایجاد برند اقدام کنند تا هدف بیژن زنگنه، وزیر نفت مبنی بر انتقال دانش فنی محقق شود، در غیر این صورت نمی‌توانیم از فضای ایجاد شده در شرائط پساتحریم در صنعت فراساحل بهره ببریم. 

در بخش فناوری آبهای عمیق عقب هستیم

سیدرضا کسایی زاده، مدیرعامل شرکت لوله سازی ماهشهر، با بیان این که افق توسعه صنعت فراساحل با توجه به این که بیست درصد منابع نفتی و حدود 60 تا 70 درصد منابع گازی ایران در دریا واقع شده، وسیع است، گفت: با این‌که صنعت فراساحل در بخش آبهای کم عمق نسبتا خودکفا شده، در بخش آبهای عمیق بسیار عقب هستیم و باید از فناوریهای روز برای رشد در این بخش بهره ببریم، به همین دلیل بهتر است از هم اکنون زیرساختهای محکمی برای دوران پساتحریم فراهم کنیم.

سیامک صمیمی دهکردی، عضو هیئت مدیره  استصنا با تاکید بر توسعه صنعت در بخش نفت وگاز گفت: دولت باید مسئول توسعه بخش خصوصی باشد و توسعه صنعتی را به این بخش واگذار کرده و خود به امور حاکمیتی در این میان بپردازد تا بخش خصوصی توانمند رشد کند. 

به گزارش شانا، میزگرد تخصصی ارتقای توان داخلی در صنعت فراساحل در دوران پساتحریم در محل دفتر نشریه فراساحل اروند(نشریه تخصصی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران) برگزار شد. 

 

کد خبر 246166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =