عادت استفاده مرتب از ارز نفت باید تغییر کند

رئیس صندوق توسعه ملی خواستار تغییر نگاه به نفت در کشور شد و گفت: عادت استفاده مرتب از ارز نفت باید تغییر کند، برای رسیدن به این هدف حسابهای صندوق توسعه ملی باید از بانک مرکزی مستقل شود.

به گزارش شانا، سید صفدر حسینی، رئیس صندوق توسعه ملی گفت: براساس دستورات جدید، مجلس حق قانونگذاری راجع به صندوق را ندارد و مصارف صندوق از قوانین و تکالیف بودجه‌ای مستقل است.

وی تصریح کرد: براساس همین دستورات، اساسنامه صندوق توسعه ملی دائمی اعلام شده است و این نخستین بار بعد از انقلاب است که یک اساسنامه دائمی برای یک مجموعه در نظر گرفته شده و تنفیذ می‌شود.

رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: در برنامه سوم توسعه، حساب ذخیره ارزی تشکیل شد تا وابستگی بودجه به درآمد نفت کاهش یابد، ضمن این که از وقتی که این صندوق ایجاد شد، تاثیرات مثبتی را در اقتصاد کشور شاهد بودیم و این در شرائطی بود که 80 درصد از منابع حساب ذخیره ارزی باید به بخش دولتی و 20 درصد به بخش خصوصی اختصاص پیدا کند.

وی عنوان کرد: حساب ذخیره ارزی هیچگاه با چارچوب اهداف از پیش تعیین شده، حرکت نکرد و براساس شوک ارزی، بازگشت منابع آن نیز که البته به صندوق توسعه ملی بدل شده بود، با مشکل مواجه شد.

حسینی گفت: صندوق توسعه ملی یک ثروت ملی است، این در شرائطی است که امسال در بودجه سال 94، ورودی این صندوق به دلیل کاهش درآمدهای نفتی 5 میلیارد دلار پیش‌بینی شد و سال قبل هم ورودی 12 میلیارد دلار بود، اما با همین رقم اندک ورودی، دولت امسال تاکنون 12 میلیارد دلار حکم برای مصرف این منابع داده است.

کد خبر 246167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =