۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
  • کد خبر: 249043
پتروشیمی در بورس می‌ماند

سخنگوی دولت درباره ماندن پتروشیمی در بورس گفت: درباره خروج کالاهای پتروشیمی از بورس، دولت تصمیمی ندارد.

به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه 5 آبان ماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد لایحه احکام دائمی برنامه ششم توسعه گفت: این لایحه، برنامه ششم نبود، بلکه برخی احکامی بود که در قوانین برنامه های گذشته همواره تکرار می‌شد و به جای آن که دوباره این احکام در برنامه ششم تکرار شود ترجیح داده شد که آنها را دائمی و جدا کنیم و یکجا برای تصویب به مجلس ارائه دهیم.

وی افزود: همانگونه که هنگام ارائه لایحه بودجه سال 95، دیگر همراه آن تعداد زیادی تبصره نخواهد بود، زیرا تبصره ها را یکجا تصویب کرده‌ایم، همین کار را برای برنامه ششم نیز انجام دادیم و امیدواریم مجلس به صورت غیر فوریتی به آن رسیدگی کند، این خواست خود مجلس بود و همواره می‌پرسیدند که چرا لایحه مواد دائمی را نمی‌آورید.

نوبخت تصریح کرد: ما برای این دوره طوری برنامه ریزی کردیم که مجلس احکام تکراری را که در 50 ماده تنظیم شده تا زمان ارائه بودجه بررسی کند، ما در آن فاصله بخش دوم لایجه برنامه ششم را که مشتمل بر اهداف، برنامه و جداول است تقدیم مجلس می‌کنیم.

سخنگوی دولت عنوان کرد: ما در برنامه ششم توسعه روی چند موضوع خاص متمرکز هستیم، به موضوعهایی همچون آب، محیط زیست و صندوقهای بازنشستگی توجه ویژه شده است.

وی در ادامه به موضوع سخنان اکبر ترکان درباره نامه چهار وزیر به رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: بورس از دیماه سال 92 افت خود را آغاز کرد که همزمان با نرخگذاری مجلس با رقم 13سنت برای خوراک پتروشیمی ها صورت گرفت، البته سهامداران هم نسبت به این نرخ اعتراض داشتند و صاحبنظران هم معترض بودند، ولی این رقم به تصویب رسید و قانون شده بود و لازم الاجراست.

نوبخت افزود: ترکان، جزو کسانی است که معتقد است نرخ تعیین شده 13سنت نباید کاهش یابد، ولی بازار بورس از این عدد اظهار خرسندی نمی‌کند، نظر ترکان براین بوده که کاهش نرخ خوراک سودآوری خواهد داشت که قصد وی به چهار وزیر نبوده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که نامه های دیگری از سوی وزرای دیگر مبنی بر بحران اقتصادی به رئیس جمهوری ارائه شده، علت چیست، گفت: این که نامه هایی در زمینه بحران اقتصادی ارائه شده صحت ندارد.

وی تصریح کرد: وزیران نسبت به مشکلاتی که حوزه های آنها داشته باشند مکاتباتی با رئیس جمهوری دارند و حتی برخی از آنها نیز از سوی رئیس جمهوری به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی محول می‌شود.

نوبخت به موضوع برجام اشاره و عنوان کرد: بحث برجام در کشور فرآیند بی بدیلی را طی کرد، ضمن این که مذاکرات مفصل و کم نظیری در تاریخ معاصر پیش آمد. ایران با شش کشور به تفاهماتی برای کارهای آینده دست یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: در موضوع برجام مخالفان و موافقان صحبت کردند و مسائلی شنیده شد و در نهایت در قالب یک طرح در مجلس بررسی شد، این که چنین کارهایی سابقه داشته یا خیر ورود نمی‌کنم ولی در نهایت مجلس طرح را با ذکر نکاتی تصویب کرد.

وی افزود: همینطور شورای عالی امنیت ملی هم مسائل را دقیقا بررسی و نکاتی را مطرح کرد و در نهایت رهبری بررسی فرمودند و نظریات خود را که راهگشای دولت و مجریان است با صراحت اعلام فرمودند.

نوبخت عنوان کرد: با حسن نیت برجام را اجرا خواهیم کرد، زیرا مطمئن هستیم رفتاری صادقانه خواهیم داشت، اگر در اجرای برجام مشکلی از سوی دوطرف به وجود آید برای هر دوطرف قابل برگشت خواهد بود، اگر طرف مقابل چنین اقدامی را انجام دهد جهان خواهد فهمید که ایران راههای مسالمت آمیز و دیپلماسی را با مخالفان خود در عرصه جهانی پشت سر گذاشت، ما زیان نخواهیم کرد و برای ادامه مسیر انگیزه‌ای قویتر خواهیم داشت.

سخنگوی دولت خطاب به منتقدان برجام گفت: اگر عده‌ای منتقد هستند باید بدانند که در برجام مسئله غنی سازی در داخل کشور به تایید جهانیان رسید، در صورتی که آنها کشور را تحریم کرده بودند، قرار بر این است تا همه تحریمها لغو شود و این که گفته می‌شود امکان برگشت تحریمها وجود دارد چنین اقدامی از سوی کشور ما نیز امکان پذیر است، هر کشوری در اجرای برجام تخطی کند طرف مقابل می‌تواند از اجرای برجام صرف نظر کند، بنابراین ما از حق خود نخواهیم گذشت.

وی ادامه داد: امیدواریم با اجرای برجام در آینده نزدیک تحریمهای ظالمانه که فشار آن بر مردم و آثار سو آن در سفره های مردم است برطرف شود و دولت نیز برای بعد از لغو تحریمها برنامه های کوتاه مدت و میان مدتی را طراحی کرده است.

سخنگوی دولت در خصوص واردات کالا از آمریکا گفت: ممنوعیتی در این خصوص وجود ندارد و اگر تکنولوژی و یا کالایی مورد نیاز باشد در چارچوب قانون انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این که دولت برنامه‌ای برای خروج کالای پتروشیمی از بورس دارد یا خیر تصریح کرد: هم اکنون دولت چنین تصمیمی ندارد.

نوبخت در پاسخ به بحث قیمت خوراک پتروشیمی ها نیز گفت: این موضوع در وزارت نفت در حال بررسی و انجام است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به زمان اجرای برداشتن تحریم سوئیفت بانکی افزود: این تحریم هم اکنون ادامه دارد و از زمانی که برجام کاملا اجرایی شود و آنها همه تحریمها را بردارند و تکالیفی که برعهده ما نیز وجود دارد انجام دهیم طبیعی است که تحریمها در این مورد نیز برداشته خواهد شد.

کد خبر 249043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =