تولید بنزین در پالایشگاه آبادان در دولت سیزدهم ۲ برابر شده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تولید بنزین در پالایشگاه آبادان از روزانه ۸ میلیون لیتر در ابتدای دولت سیزدهم به ۱۵ میلیون لیتر و تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر آن زمان، به ۱۹ میلیون لیتر رسیده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علیرضا ورناصری درباره حجم تولید پالایشگاه آبادان توضیح داد: براساس گزارشی که وزیر نفت به‌تازگی در هیئت دولت ارائه کرده، در سال ۹۴ وزیر وقت نفت به دلیل زیان‌ده‌بودن این پالایشگاه اعلام کرد که دولت حاضر است این پالایشگاه را به صورت رایگان واگذار کند.

وی افزود: این اساس موضوع است که با وجود اینکه از سال ۹۴ تا اکنون حدود ۱۰ سال از این داستان گذشته با همت متخصصان و پیمانکاران و خصوصا توان سازندگان داخلی، خوشبختانه فاز دوم این پالایشگاه به بهره‌برداری رسید.

پالایشگاه آبادان ۱۲ همت سوددهی داشته است

نماینده مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس بیان کرد: اینکه پالایشگاه آبادان پارسال حدود ۱۲ همت سوددهی داشته به این دلیل بوده که اکنون تولید بنزین در این پالایشگاه از ۸ میلیون لیتر در روز در ابتدای دولت سیزدهم به ۱۵ میلیون لیتر و تولید گازوئیل از ۱۵ میلیون لیتر آن زمان به ۱۹ میلیون لیتر رسیده است.

ورناصری تصریح کرد: مزیت دیگری که این پالایشگاه دارد، کسب رتبه نخست صادرات در بورس انرژی در سال ۱۴۰۲ بوده است. البته این پالایشگاه فازهای دیگری هم دارد که در صورتی که به بهره‌برداری برسند سوددهی این مجموعه افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون در فاز ۳ این پالایشگاه هم پیمانکاران مشغول کار هستند و فاز سه این پالایشگاه در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

تنوع محصولات پالایشگاه آبادان به ۳۴ محصول رسیده است

ورناصری ادامه داد: پالایشگاهی که یک روزی دولت وقت و وزیر وقت اعلام کرده بودند به دلیل زیانده بودن آن حاضر به واگذاری رایگان آن هستند با اقدام‌ها و همت و تلاش عزیزان در وزارت نفت، همچنین توان سازندگان داخلی و متخصصان سودده شده است.

وی ادامه داد: فاز دوم این پالایشگاه هم در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و تاکنون ۱۲ همت در تولید، سوددهی داشته و در عین حال تنوع محصولات آن هم از ۲۱ محصول به ۳۴ رسیده است در حالی که ما فاز ۳ این پالایشگاه‌ را هم داریم که از سوی پیمانکاران داخلی روی آن کار می‌شود، تا توسعه یابد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تاکنون هم افزون بر مشاغلی که در گذشته داشتیم حدود دو هزار شغل ایجاد شده که هزار و ۳۰۰ نفر به صورت ثابت و غیرثابت در این مشاغل مشغول به کار هستند و قرار بر این است که تعدادی هم بر این مشاغل افزوده شود که در مجموع نزدیک ۲۰۰۰ نفر در آنجا مشغول به کار خواهند شد.

نماینده مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس افزود: همه اتفاق‌هایی که در این پالایشگاه رخ داده، نماد اتکا به نیروی خودی و اعتماد به توان داخلی است.

ورناصری یادآور شد: با توسعه پالایشگاه آبادان به تولید ملی و افزایش ثروت ملی کمک شد با این اقدام‌تا می‌توانیم حل مشکل اشتغال را براساس توان داخلی به یک جایی برسانیم که رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد.

به گزارش شانا، وزیر نفت در گزارشی اعلام کرد که پالایشگاه نفت آبادان در دولت پیش زیان‌ده بود و در دی‌ماه ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت اعلام کرد که ما حاضر هستیم این پالایشگاه را رایگان واگذار کنیم اما با اقدام‌های دولت سیزدهم و تکیه بر توانمندی‌های داخلی و پیمانکاران و بهره‌برداری از فاز دوم این پالایشگاه، به‌طور میانگین سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان سودآوری این پالایشگاه ثبت شده‌ است.

کد خبر 640946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =