تولید بنزین کشور تا پایان برنامه پنجم به 100 میلیون لیتر در روز می‌رسد

آبادان _ شانا _ گروه پالایش و پخش: علیرضا ضیغمی از افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه به روزانه 100 میلیون لیتر خبرداد و افزود: با توجه به اجرای طرح های بهینه سازی و بنزین سازی در پالایشگاه موجود نیازی به واردات بنزین سوپر برای بالابردن عدد اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه ها نداریم.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران امروز (سه شنبه سوم خرداد) در مراسم افتتاح پروژه فاز 3 مجتمع بنزین سازی پالایشگا ه آبادان، تصریح کرد: تا قبل از دولت نهم با توجه به روند افزایشی مصرف بنزین در کشور و کمبود گازوئیل و سایر فرآورده های نفت از جمله ال.پی.جی وابستگی شدیدی به واردات داشتیم ولی پس از دولت نهم و اجرای پروژه های بنزین سازی و بهینه سازی برای تأمین فرآورده های نفتی از واردات بنزین سوپر بی نیاز شدیم.
علیرضا ضیغمی درباره روند مصرف بنزین کشور قبل و بعد از اجرای طرح هدفمند سازی و سامانه هوشمند سوخت در کشور گفت: در سال 85 تا 86 روزانه به صورت میانگین 25 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می شد و میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور در سال 85 و سه ماهه نخست 86 ، 78 میلیون لیتر بود و در صورتی که سامانه هوشمند سوخت و طرح هدفمند سازی در کشور اجرا نمی شد میانگین مصرف بنزین در کشور امسال به روزانه 110 میلیون لیتر افزایش می یافت.
وی از افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه آبادان به روزانه به 20 میلیون لیتر با اجرای طرح بنزین سازی و بهینه سازی خبر داد و گفت: هم اکنون روزانه 9 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین در پالایشگا آبادان تولید می شود که با بهره برداری کامل از پروژه بنزین سازی در این پالایشگاه تا یک ماه آینده ظرفیت تولید آن به روزانه 13 میلیون لیتر و با اجرای طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت جمعا روزانه 20 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5 در پالایشگاه آبادان تولید خواهد شد.
وی با بیان این که با بهره برداری از مرحله نخست مجتمع بنزین سازی جدید پالایشگاه آبادان روزانه 4 میلیون لیتر به ظرفیت تولید این پالایشگاه افزوده شد، تصریح کرد: بخش مکانیکی مرحله دوم این پروژه هم اکنون به پایان رسیده و در مرحله پیش راه اندازی است و در هفته دولت مرحله دوم این پروژه راه اندازی خواهد شد و ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه آبادان با بهره برداری کامل از مجتمع بنزین سازی جدید 6 میلیون لیتر افزایش خواهد داشت.
وی هزینه پروژه فاز 3 مجتمع بنزین سازی جدید پالایشگاه آبادان را یک هزار و 200 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: 800 میلیارد تومان برای اجرای پروژه بنزین سازی، 220 میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه، 200 میلیارد تومان برای اسکله صادرات و واردات ماهشهر و 70 تا 80 میلیارد تومان برای ساخت واحد آبرسانی این پروژه هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: برای اجرای پروژه فاز 3 مجتمع بنزین سازی پالایشگاه آبادان قرار بود کنسرسیوم مشترکی از شرکت های ایرانی و خارجی کار را شروع کنند ولی با توجه به این که تحریم های دشمن در زمینه صنعت پالایشگاهی ایران از چند سال قبل شروع شده بود شرکت های خارجی در اجرای این پروژه حضور نیافتند ولی با همت مشاوران و پیمانکاران داخلی این پروژه امروز به بهره برداری سید.
وی افزود: پیمانکار این پروژه شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی، شرکت ساختمان و نفت پتروشیمی و مشاور ناظر آن شرکت مهندسی تهران برکلی بود.
وی افزود: سهم ساخت داخل در اجرای فاز 3 طرح نوسازی پالایشگا ه آبادان 50 درصد و سهم بخش خارجی نیز 50 درصد بود ولی سهم ساخت داخل در اجرای طرح توسعه پالایشگاه شازند بیش از 50 درصد بود و امیدواریم در اجرای پروژه ساخت پالایشگاه های جدید هرمز و خوزستان که قرار است با خوراک نفت خام سنگین راه اندازی شوند سهم بخش داخلی در ساخت تجهیزات این پالایشگاه ها به بیش از 80 درصد برسد.
وی تصریح کرد: طرح جامع نوسازی پالایشگاه آبادان در سه مرحله اجرا می شود که فاز نخست آن سال ها پیش به بهره برداری رسید و کلنگ فاز دوم آن به عنوان طرح تثبیت امروز با حضور رئیس جمهور زده شد و امروز نیز شاهد راه اندازی مرحله نخست فاز سوم طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان هستیم. 
اختصاص بیش از 47 میلیارد دلار برای اجرای طرح های پالایشگاهی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از اختصاص 47 میلیارد و 700 میلیون دلار اعتبار برای اجرای پروه های بازسازی، بهینه سازی در این پالایشگاه خبر داد و افزود: از این میزان حدود 25 میلیارد و 700 میلیون دلار برای ساخت هفت پالایشگاه جدید هزینه خواهد شد و قرار است این پالایشگاه ها با مشارکت بالای 80 درصدی بخش خصوصی و شرکت ملی پالایش و پخش ساخته شوند.
وی تصریح کرد: همچنین برای اجرای پروژه های بنزین سازی در پنج پالایشگاه کشور 2 میلیارد دلار و برای اجرای پروژه های بهینه سازی در پالایشگاه کشور نیز 11 میلیارد و 300 میلیون دلار اعتبار هزینه خواهد شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه یک میلیون 700 هزار بشکه خوراک در پالایشگاه های کشور تصفیه می شود گفت: تا پایان برنامه پنجم این میزان به روزانه 2 میلیون و 150 هزار بشکه و تا پایان برنامه چشم انداز توسعه این میزان به روزانه 3 میلیون و 300 هزار بشکه خواهد رسید که 500 هزار بشکه از این میزان را میعانات گازی پارس جنوبی و بقیه را نفت خام سبک و سنگین تشکیل می دهد.
ضیغمی با بیان این که هم اکنون 12 هزار و 500 کیلومتر خط لوله انتقال مواد نفتی و فرآورده در کشور فعال است گفت: این میزان تا پایان برنامه پنجم توسعه به 16 هزار و 500 کیلومتر خواهد رسید.
به گفته وی توان ذخیره سازی سوخت در کشور 12.8 میلیارد لیتر است که این میزان تا پایان برنامه پنجم 14.5 میلیارد لیتر خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از تولید روزانه 100 میلیون لیتر بنزین و 108 میلیون لیتر گازوئیل در کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و افزود : هم اکنون روزانه 54 میلیون لیتر بنزین و 90 میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید می شود.
وی از کاهش تولید نفت کوره به میزان 54 میلیون لیتر در روز در پالایشگاه های کشور با اجرای طرح های توسعه خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون روزانه 71 میلیون و 800 هزار لیتر نفت کوره در پالایشگاه های کشور تولید می شود که این میزان تا پایان برنامه پنجم به روزانه 68 میلیون لیتر در روز کاهش خواهد یافت و ظرفیت تولید این محصول با ساخت هفت پالایشگاه جدید و اجرای طرح های توسعه تا پایان چشم انداز به روزانه 54 میلیون لیتر کاهش خواهد یافت که این مهم سوددهی بیشتری برای پالایشگاه ها خواهد داشت و میزان تولید محصولات با ارزش در ماقبل افزایش می یابد.
کد خبر 170776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =