۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر: 254898
جنسیت و توسعه در کشورهای اسلامی نفتی و بدون نفت

بررسیهای اخیر اندیشمندان اجتماعی بیان کننده این مهم است که بدون مشارکت فعال زنان در همه عرصه ها، اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دستیابی به توسعه برای هیچ جامعه ای میسر نیست.

ولی با در نظرگرفتن عامل جنسیت در مسیر توسعه، همچنان می توان شکاف جسیتی را در بیشتر نقاط جهان دید. آمار و اطلاعات موجود از نبود فرصتهای برابر و مشابه میان زنان و مردان حکایت می کند و این که تفاوتهای جنسیتی در بسیاری از زمینه ها مسلط است.

توجه به مقوله جنسیت در میان کشورهایی که از نظر جغرافیایی دارای موقیعت راهبردی و ژئوپلتیک خاصی همچون برخوردار از منابع طبیعی نفت و گاز هستند، از این  منظر حائز اهمییت است که تا چه میزان برخورداری از این منابع، عدالت جنسیتی را تحت الشعاع قرار می دهد. 

مقالۀ «جنسیت و توسعه در کشورهای اسلامی نفتی و بدون نفت» با بررسی شاخص توسعۀ جنسیتی و توانمندسازی جنسیتی تصویر روشنی از وضع زنان کشورهای اسلامی با توجه به برخورداری از منابع طبیعی همچون نفت و گاز نشان دهند.

بر اساس یافته های پژوهش، موقعیت زنان در همه کشورهای اسلامی طی سالهای 1996 تا 2009 از نظر بهداشتی و آموزشی بهبود یافته است؛ اما از نظر اقتصادی و سیاسی تغییرات مهمی صورت نگرفته است.

در مؤلفه های بهداشتی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی تفاوت معناداری میان کشورهای اسلامی نفتی و کشورهای اسلامی بدون نفت وجود دارد؛ در مؤلفه های بهداشتی و آموزشی کشورهای نفتی عملکرد بهتری نسبت به کشورهای اسلامی بدون نفت داشته اند. زنان در کشورهای اسلامی نفتی نسبت به کشورهای اسلامی بدون نفت، نرخ مشارکت کمتری در عرصه های اقتصادی و سیاسی داشته اند.

نابرابری بویژه در حوزه های اقتصادی و سیاسی در کشورهای اسلامی همچنان چشمگیر است و این نابرابری جنسیتی به کاهش بیشتر مشارکت زنان می انجامد. رفع این نابرابریها از طریق نهادینه کردن نگرشهای جنسیتی در برنامه های توسعه امکانپذیر خواهد بود.

کد خبر 254898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =