جایگاه محیط زیست در برنامه های پنجساله توسعه کشور ارزیابی شد

امروزه محیط زیست در معرض تهدیدهای همچون کاهش عملکرد تنوع زیست محیطی، پیدایش انواع آلودگیها و تغییرات شدید اقلیمی است.

در کنار معضلات نیز حقوق محیط زیستی به طور گسترده ای در قوانین بین المللی گنجانده شده و از سوی بیشتر کشورها به رسمیت شناخته شده است تا این قوانین تلاش برای برخورداری از محیط زیست مطلوب را سبب شوند.

از آنجا که بسیاری از این تغییرات و بروز مشکلات محیط زیستی منتج از فعالیتهای انسانی و نا‌آگاهی انسان از محیط زیست است، می توان با ارتقای فرهنگ عمومی و آموزش محیط زیست کاهش داد.

این آموزشها شامل شناسایی ارزشها و توضیح مفاهیم به منظور ایجاد مهارتها و گرایشهای مورد نیاز برای درک و شناخت وابستگیهای میان انسان، فرهنگ و محیط زیست پیرامون اوست.

هدف اصلی از آموزش محیط زیست تغییر نگرش افراد نسبت به محیط زیست است تا بر اساس آن برنامه های توسعه پایدار با قوت بیشتری دنبال شود که نتیجه نهایی آن ایجاد سواد زیست محیطی افراد است.

درباره کشور ایران نیز تحولات محیط زیستی در سطح بین المللی و همچنین گسترش فرآیندهای تخریب محیط زیست در داخل کشور سبب شد تا موضوع حفاظت از محیط زیست در کانون توجه تصمیمگیران کشور قرار بگیرد و در سالهای اخیر برنامه های مختلفی برای آموزش محیط زیستی سیاستگزاران اجرایی شود.

یکی از این زمینه های توجه به این مقوله در برنامه های پنجساله توسعه گنجانده شده است. از این رو در مقاله «بررسی روند آموزش محیط زیست در برنامه‌های پنج‌ ساله توسعه کشور و ارائه راهکارهای مناسب جهت اجرای آموزش محیط زیست» ضمن مرور برنامه‌های توسعه‌ای کشور، جایگاه آموزش محیط زیست و عملکرد آن در برنامه‌ های پنج‌ساله‌ توسعه بررسی شده است.

سرانجام  نیز اهداف مهم آموزش محیط زیست تعیین و فعالیتهای مورد نیاز برای تحقق این اهداف پیشنهاد شده است.

کد خبر 261482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =