صدور خدمات فنی و مهندسی باید با فروش نفت خام رقابت کند

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با بیان اینکه باید به جایگاهی برسیم که صدور خدمات فنی و مهندسی با فروش نفت خام رقابت کند، گفت: با این کار افزون بر جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره‌ ارزش می‌توانیم ارزآوری مناسبی برای کشور رقم بزنیم.

محمداسماعیل کفایتی در حاشیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه کشورهایی که در صنایع، فناوری و نوآوری پیشرفت داشته‌اند به بحث نمایشگاه اهمیت فراوانی می‌دهند، بیان کرد: برای نمونه، آلمان پس از جنگ جهانی دوم در عرصه نمایشگاهی بسیار فعال بود و به‌سرعت توانست در حوزه فناوری و نوآوری توسعه یابد.

وی با بیان اینکه برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها فرصتی مناسب برای معرفی دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان است، افزود: این رویدادها همچنین فرصت مطلوبی برای کشورهایی هست که به‌ دنبال محصولات و فناوری‌های ایرانی هستند.

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز در ادامه گفت: با حضور این شرکت‌ها در این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌توانیم بدون هزینه‌، محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان را به دیگر کشورها معرفی کنیم.

کفایتی با بیان اینکه اولویت‌ امسال پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، توسعه بازار شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان است، گفت: ظرفیت کشور در بعضی از حوزه‌ها مانند گاز و پالایشگاهی اشباع شده است که می‌توانیم با صدور خدمات فنی و مهندسی، اقتصاد این حوزه‌ها را حفظ کنیم.

وی با اشاره به شرایط قیمت ارز در کشور بیان کرد: با توجه به این شرایط، صادرات به‌ویژه برای شرکت‌هایی که در حوزه تولید کار می‌کنند بسیار مناسب است و این نمایشگاه یک مجرای مناسب برای فعالیت در عرصه بین‌المللی است.

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری در اجلاس سران ایران و آفریقا گفت: موانع بانکی و زیرساختی باید برطرف شود تا شرکت‌ها در شرایط تحریم مشکلی برای صدور خدمات فنی و مهندسی نداشته‌ باشند.

کفایتی با بیان اینکه این شرایط به غیر از شرکت‌های دانش‌بنیان برای دیگر شرکت‌های سازنده و تولیدی نیز باید فراهم شود، تصریح کرد: باید مانند چین از صادرات شرکت‌ها حمایت کنیم.

وی افزود: آن دسته از کشورهای آفریقایی را که نفت و گاز دارند باید به‌عنوان یک اولویت برای توسعه همکاری‌ها بدانیم، زیرا اگر این کشورها پیشرفت کنند به‌نفع کل جهان، به‌ویژه ایران است.

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با بیان اینکه باید به جایگاهی برسیم که صدور خدمات فنی و مهندسی با فروش نفت خام رقابت کند، گفت: با این کار افزون بر جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره‌ ارزش می‌توانیم ارزآوری مناسبی را برای کشور رقم بزنیم.

کفایتی در پایان گفت: برنامه پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز برای حضور در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نسبت به پارسال بسیار گسترده‌تر است و محتواهای بسیار مناسبی برای ارائه در این نمایشگاه تهیه کرده‌ایم و به دنبال معرفی شرکت‌ها در عرصه بین‌المللی هستیم. برای نمونه، برای نخستین بار کتابچه صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به چاپ رسیده است.

بر پایه این گزارش، ششمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ از هشتم اردیبهشت آغاز شده است و تا دوازدهم اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد بود.

کد خبر 640553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =