بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳/ شمار مجتمع‌ها به ۸۰ می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام خبر بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳ گفت: شمار مجتمع‌های پتروشیمی با این بهره‌برداری‌ها به ۸۰ مجتمع می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت) در جمع اصحاب رسانه در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بیان کرد: پارسال، سال پرافتخاری برای صنعت پتروشیمی بود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابتدای امسال نیز جهت‌گیری‌ها برای تحقق شعار سال را با حضور هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۵ طرح پتروشیمی برای بهره‌برداری در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده‌اند، افزود: شمار مجتمع‌های پتروشیمی ایران تا پایان امسال به ۸۰ مجتمع و ظرفیت صنعت به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه خوراک مسئله نخست در جهش تولید است، گفت: راهبرد امسال شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی به سهولت تأمین شود و کمترین محدودیت‌ها را داشته باشند.

شاهمیرزایی به تولید بعضی از مجتمع‌های پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ با بیش از ۱۲۰درصد ظرفیت اسمی اشاره و بیان کرد: حاکمیت در فصول سرد سال، خود را متعهد به تأمین گاز و رفاه مردم می‌داند و تأمین گاز بخش خانگی و تجاری در اولویت قرار دارد، ازاین‌رو مدیریت مصرف انرژی با توجه به تولید بسیار مناسب گاز در کشور، اهمیت بسیاری دارد.

وی تصریح کرد:صنعت پتروشیمی به‌منظور تأمین خوراک پایدار موردنیاز، سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت و ذخیره‌سازی گاز را در دستور کار قرار داده است. چند هفته گذشته نیز چندین تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی در توسعه میدان‌های نفتی و گازی با این هدف امضا شد.

اهتمام به تکمیل زنجیره برای داشتن صنعتی پویا و پایدار

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اولویت راهبرد سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش تأکید کرد: اگر می‌خواهیم صنعتی پویا، پایدار و روبه‌جلو در تراز جهانی داشته باشیم، باید به تکمیل زنجیره ارزش اهتمام ورزیم.

شاهمیرزایی ادامه داد: کوتاه‌کردن مدت‌زمان تعمیرات اساسی مجتمع‌های پتروشیمی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از برنامه‌های صنعت پتروشیمی برای افزایش تولید است.

وی بیان کرد: تحریم محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایجاد می‌کند، اما نمی‌تواند مانعی برای اراده متخصصان ایرانی باشد، فقط ممکن است زمان اجرای طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهد.

وعده بومی‌سازی کاتالیست‌ها محقق می‌شود

معاون وزیر نفت با بیان اینکه وعده شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی تا پایان سال محقق می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌شود سفارش‌های ساخت داخل در این صنعت افزایش یابد و تا چهار سال آینده به قله بومی‌سازی کالا و تجهیزات برسیم.

شاهمیرزایی از ارائه بسته‌ها و شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: لازم است هلدینگ‌ها در این مسیر، حرکت همسو داشته باشند.

وی ادامه داد: بومی‌سازی دانش‌های ‌فنی ازجمله چالش‌های صنعت پتروشیمی بوده که در این زمینه نیز اقدام‌های بسیار خوبی در حال انجام است.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: توسعه مجتمع‌های پتروشیمی خوراک مایع در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد و از سوی دیگر مذاکره‌های لازم با پالایشگاه‌ها برای تأمین خوراک مایع مجتمع‌ها به مقدار کافی انجام شده است.

شاهمیرزایی درباره توسعه پارک‌های پتروشیمیایی افزود: ۷ تا ۱۰ میلیون تن متانول در پارک متانول منطقه انرژی‌بر پارسیان با طرح‌های MTP/MTO در ۲۱ کارخانه به محصولات زنجیره این محصول تبدیل خواهند شد.

وی درباره برنامه تولید بنزین از متانول گفت: معتقد هستم که ارزش افزوده ایجادشده از محصولات تولیدی از انتهای زنجیره متانول اقتصادی‌تر است، اما نزدیک‌ترین راه برای جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات متانول و جلوگیری از ایجاد ناترازی بنزین در کشور، اجرای طرح‌های MTG است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: برای بالابردن اقتصاد اجرای طرح‌های MTG، تخفیف خوراک تا ۳۰درصد در نظر گرفته شده است و تاکنون پنج سرمایه‌گذار که خود تولیدکننده متانول هستند، برای اجرای این طرح‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

کد خبر 641461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =