۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
  • کد خبر: 265834
تهدید ارتش لیبی به حمله به نفتکش ها

فرمانده کل ارتش لیبی تهدید کرد که نیروهایش کشتی های نفتکش را هدف قرار خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس از بنغازی در شرق لیبی، سرتیپ عبدالرازق النضوری در پی توافق نماینده سازمان ملل متحد با فرمانده شبه نظامیان لیبی، به شرکتهای خارجی در باره ورود شناورهایشان به آبهای سرزمینی این کشور نفت خیز شمال آفریقا، هشدار داد.

النضوری این تهدیدها را چند روز پس از امضای توافق میان مارتین کوبلر نماینده سازمان ملل متحد در امور لیبی و ابراهم الجضران فرمانده شبه نظامیان محافظ تأسیسات نفتی لیبی درباره اداره پایانه های مهم نفتی این کشور، مطرح کرد.

بر اساس گزارش های تائید نشده، گارد تأسیسات نفتی لیبی در این توافق، مبلغ 241 میلیون دینار (معادل 180 میلیون دلار)، دریافت خواهد کرد.

النضوری به شرکت های خارجی در باره امضا توافق نفتی با هر یک از جناح های این کشور به استثنای شرکت دولتی ملی نفت لیبی مستقر در بنغازی هشدار داد.

بر اساس بیانیه ارتش لیبی، هر شناور یا نفتکشی که بدون توافق قبلی با شرکت ملی نفت وابسته به پارلمان، به سوی آبهای سرزمینی لیبی حرکت کند، هدف حمله قرار خواهد گرفت.

شرکت نفت لیبی همانند دیگر نهادهای این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، از هنگام قیام سال 2011، میان جناح های حاکم بر شرق و غرب این کشور تقسیم شده است.

بنغازی اکنون در اختیار نیروهای وابسته به پارلمان به رسمیت شناخته شده بین المللی مستقر در شهر طبرق در شرق این کشور قرار دارد.

اما شهرهای غربی لیبی تحت تسلط دولت مورد شناسایی سازمان ملل متحد به همراه شورای ریاست جمهوری مستقر در طرابلس است که پس از امضا توافق صلح سال گذشته (2015)، تشکیل شد.

الجضران که فرماندهی یک نیروی بزرگ شبه نظامی به نام گاردهای تأسیسات نفتی را به عهده دارد، در سال 2013 نیز با محاصره پایانه های عمده نفت لیبی یعنی راس لانوف، السدر و زویتینه، فعالیت آن ها را متوقف کرد که موجب سقوط شدید تولید روزانه نفت لیبی از یک میلیون و 600 هزار بشکه در سال 2001 پیش از سقوط قذافی به کمتر از یک چهارم در سال 2016 شد.

به گفته یک مقام شرکت ملی نفت لیبی، این کشور تنها در سه سال گذشته بیش از 100 میلیارد دلار از سودهای بالقوه خود را به علت تنش ها و هرج و مرج، از دست داده است.

بر اساس آمار رسمی، کل صادرات نفت لیبی در سال 2012 میلادی 531 میلیون بشکه بوده که در سال 2015 به 146 میلیون بشکه کاهش یافته است.

گارد تأسیسات نفتی خواستار پرداخت دستمزدهای کارگران به عنوان بخشی از هرگونه توافق به منظور پایان دادن به محاصره پایانه های نفتی راس لانوف، السدر و زویتینه است.

گارد تأسیسات نفتی لیبی که به عنوان یک نیروی ملی برای حفاظت و نگهبانی از تأسیسات نفتی این کشور ایجاد شده بود، اکنون دچار اختلاف و تفرقه داخلی شده است به گونه ای که یگان نیرومند آن به فرماندهی جضران مستقر در منطقه هلال نفتی لیبی عمدتا به صورت مستقل و براساس وابستگی های سیاسی اقدام و عمل می کند.

محاصره بندرهای نفتی لیبی به فرماندهی الجضران در سال ٢٠١٣ شروع شد که گفته است برای جلوگیری از فساد در فروش نفت، تلاش می کند.

شرکت ملی نفت لیبی برای احیای تولید نفت این کشور شمال آفریقا تلاش میکند که از هنگام فروافتادن در گرداب درگیری های داخلی، در پی قیام منجر به سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور لیبی در پنج سال پیش، دچار اختلال شده است.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده است که حتی در صورت پایان محاصره توسط نیروهای الجضران، صادرت در کوتاه مدت به علت آسیب های وارد شده به بندرهای نفتی، به سختی از ١٠٠ هزار بشکه در روز فراتر خواهد رفت که بخش اندکی از ظرفیت تعیین شده برای صادرات نفت این کشور است.


کد خبر 265834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =