سوآپ نفت خام از طریق خط لوله شمال کشور آغاز می‌شود

انتقال نفت خام خط لوله سوآپ کشور پس از هفت سال وقفه با ظرفیت جابجایی روزانه 500 هزار بشکه به‌طور رسمی آغاز می‌شود.

به گزارش شانا، سیدحمید حسینی، مدیر منطقه شمال شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: تاکنون سه کشتی به پایانه نفتی نکا وارد شده و 9 کشتی دیگر هم در راه است تا ذخایر به اندازه ای برسد که بتوان نفت خام را به خط لوله تزریق و عملیات سوآپ را رسما آغاز کرد.

به گفته وی، سوآپ نفت خام با تاسیسات منطقه شمال خطوط لوله و مخابرات و از طریق 272 کیلومتر خطوط لوله 30 و 32 اینچ انجام می‌شود.

مدیر منطقه شمال شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه حدود هفت سال است که عملیات سوآپ در این منطقه انجام نشده، افزود: این مدت برای اینکه از خوردگی و صدمات خط لوله جلوگیری شود، به طور معکوس عملیات انتقال نفت خام را انجام می دادیم و حتی عملیات پیگرانی هم برای خط به‌طور مداوم انجام می شد.

حسینی با اشاره به اینکه هم اکنون آمادگی کامل برای اجرای سوآپ انتقال نفت در این منطقه وجود دارد، گفت: زمانی که محموله های وارد شده به اندازه ای برسد که بتوان کار را آغاز کرد، عملیات سوآپ  با حجم 90 تا 110 هزار بشکه در داخل خط کلید خواهد خورد.

بر اساس این گزارش عملیات نفت خام وارداتی (طرح سوآپ) پس از امتزاج و ذخیره سازی در مخازن پایانه نفتی نکا، از سوی مراکز انتقال نفت نکا، ساری، گل پل و اوریم پمپاژ و از طریق خط لوله32 اینچ با عبور از مناطق جنگلی و سخت گذر کوهستانی استانهای مازندران و تهران پس از طی مسافت 220 کیلومتر در فشارشکن مغانک به منطقه تهران تحویل می شود.

بازدید خبرنگاران از تاسیسات خطوط لوله مخابرات منظقه شمال 15 

شرایط دشوار انتقال نفت در شمال

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال به سخت گذر بودن مسیرهای خطوط لوله در منطقه شمال اشاره کرد و افزود: یکی از قوی ترین فشارشکن های دنیا در این منطقه قرار گرفته است

به گفته وی خطوط لوله 32،  16و 12 اینچ که از ساری به سمت تهران کشیده شده است، جزو مسیرهای خطرناک محسوب می شوند که حتی گاهی اوقات پای پیاده هم به سختی می شود از آن گذر کرد.

حسینی با بیان اینکه به همین علت هم نگهداری و ایمن سازی خطوط لوله یکی از سخت ترین کارهایی است که انجام می شود، اظهار کرد: در سال گذشته حدود 3 میلیارد و 800 میلیون تومان برای ایمن سازی خطوط هزینه شده است.

تغییر مسیر 8 کیلومتر از خط لوله فرآورده در گرگان

حسینی درباره پروژه تغییر مسیر بخشی از خط لوله انتقال فرآورده در گرگان اظهار کرد: با ایجاد مسیر جدید در خط انتقال نفت علی آباد – گرگان، خط لوله 8 اینچ انتقال فرآورده های نفتی از محدوده شهری گرگان خارج می‎شود.

وی با اشاره به توسعه مناطق مسکونی در محدوده شهرها و نزدیک شدن منازل مردم و اماکن عمومی به حریم خطوط لوله در شهر گرگان، گفت: با پیگیری های انجام شده و موافقت شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، عملیات تغییر مسیر خط لوله 8 اینچ علی‌آباد – گرگان در محدوده شهری گرگان به طول تقریبی 8 کیلومتر از اواخر پارسال آغاز شده است.این پروژه از کیلومتر 41 تا کیلومتر 49 خط لوله علی آباد – گرگان از سوی پیمانکار در حال انجام است.

وی با اشاره به فشار بالای سیالات نفتی درون خط لوله و ظرفیت بالای خطرآفرینی در مناطق مسکونی، مهمترین هدف از اجرای عملیات تغییر مسیر را حفظ سلامت مردم و تقویت ایمنی در فرآیند انتقال فرآورده های نفتی اعلام کرد.

به گفته حسینی، در مجموع 14 میلیارد تومان به منظور خرید، نصب و اجرای پروژه تغییر مسیر 8 کیلومتر از خط لوله فرآورده علی آباد- گرگان هزینه خواهد شد.

وی در پایان افزود: در هرماه به طور میانگین حدود 81 میلیون و 670 هزار لیتر فرآورده در استان گلستان و همچنین 181 میلیون لیتر فرآورده نیز در استان مازندران به شرکت ملی پخش تحویل و از تردد 876 تانکر در جاده‌ها جلوگیری می شود.

به گزارش شانا، منطقه شمال یازدهمین منطقه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است که در سال 1385 تاسیس شد. مرکز این منطقه در استان مازندران در شهرستان ساری واقع شده است.

عملیات انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی در منطقه از سوی 5 مرکز انتقال نفت (نکا، ساری، گل پل، اوریم، مرگاو)، 3 فشارشکن(ورسک شهیدبابایی، لاجیم، علی آباد)، سه تاسیسات انتهایی (ساری، گرگان، گنبد) و از طریق حدود 620 کیلومتر خطوط لوله انجام می شود.

کد خبر 278169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =