نخست وزیر ترکیه از احتمال ادغام طرحهای ترنس آناتولین و تاپ خبر داد

شانا _ گروه بین الملل: رجب طیب اردوغان، با اشاره به افزایش 10 درصدی سهم ترکیه در میدان گازی شاه دنیز، گفت: پیش بینی می شود طرحهای خط لوله انتقال گاز تاناپ و تاپ ادغام شوند.

به گزارش سایت خبری انرژی گونلویو، رجیب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه پیرامون افزایش سهم 10 درصدی کشورش در طرح خط لوله "ترانس آناتولی" (تاناپ) و میدان گازی شاه دنیز آذربایجان، گفت: این گونه قراردادها برای منطقه بسیار مهم است.

وی همچنین تصریح کرد: در آینده نزدیک پیش بینی می شود که خط لوله تاناپ به خط لوله ترانس آدریاتیک موسوم به تاپ وصل شود. برای همین باید ساخت خط لوله ترکیه _ بلغارستان را از همین حالا آغاز کنیم. بحران اوکراین، باعث شد تا یک بار دیگر به اهمیت همکاری با  کشورهای همسایه پی ببریم.

اردوغان گفت: با افزایش 10 درصدی سهام شرکت بوتاش ترکیه در خط لوله تاناپ و  خرید 10 درصد از سهام شرکت توتال در میدان گازی شاه دنیز، توسط شرکت ملی نفت ترکیه، حال این کشور دومین سهامدار بزرگ این طرحها شده است.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: از این رو، ما خواهان آنیم که 10 میلیارد مترمکعب گاز استخراج شده از میدان شاه دنیز، از طریق ترکیه، به اروپا منتقل شود. افزودن مقدار گاز استخراجی جمهوری آذربایجان از دریای خزر به این خط لوله نیز، گام بعدیمان خواهد بود. ما حتی امیدواریم که گاز کشور ترکمنستان نیز از طریق این خط لوله در بازارهای جهانی عرضه شود.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه جمعه (9 خردادماه) اعلام کرد که شرکت ملی نفت ترکیه در ازای در اختیار گرفتن 10 درصد سهام شرکت فرانسوی توتال در پروژه گازی شاه دنیز آذربایجان، 1.45 میلیارد دلار به این شرکت پرداخت می کند.

 

کد خبر 218405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =