آمریکا گزینه های پیش روی ممنوعیت صادرات نفت را بررسی می کند

دو منبع آگاه از نگرانی دولت اوباما نسبت به قانونی بودن ممنوعیت صادرات نفت خام این کشور و برررسی چالشهای پیش روی آن خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع آگاه اعلام کردند که دولت باراک اوباما با ابراز نگرانی از قانونی بودن ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا، مذاکراتی را  برای چگونگی مقابله با چالشهای احتمالی کشورهای متقاضی نفت این کشور برگزار کرده اند. 

مقامهای دفتر نمایندگان تجارت و شورای امنیت ملی آمریکا هر یک مذاکراتی را درباره چالشهای احتمالی تجارت آزاد از کره جنوبی و متحدان عضو پیمان ناتو برگزار کردند.

این مذاکرات داخلی که هنوز در سطح اولیه قرار دارند، واضح ترین نشانه از تلاش دولت اوباما برای سبک و سنگین کردن گزینه های کاهش ممنوعیت صادرات به شمار می آید، اقدامی که می تواند جریانهای تجارت جهانی نفت را به شدت تغییر دهد و درآمد تولیدکنندگان آمریکایی را که هم اکنون محدود به فروش نفت در داخل کشور است، افزایش دهد. 

مقام تجاری ارشد اتحادیه اروپا، شرکت دولتی نفت مکزیک و رئیس جمهور کره جنوبی همگی واشینگتن را برای کاهش ممنوعیت صادرات تحت فشار قرار داده اند، ممنوعیتی که پس از تحریم نفت اعراب در دهه 1970 به وسیله کنگره این کشور وضع شد. با این حال به گفته کارشناسان و مقامها به نظر نمی رسد که این اقدامها چالش خطرناکی برای ممنوعیت صادرات به شمار بیاید.

واشینگتن مدتها پیش ممنوعیت صادرات را با نگرانی از امنیت ملی و نیاز به حمایت در برابر کمبود نفت در داخل کشور توجیه کرده بود.

یکی از منابع گفت که صادرات نفت با فراهم کردن فرصت سیاست خارجی، این امکان را به آمریکا می دهد که به هم پیمانان خود کمک کند برای مثال به عنوان اقدامی ژئوپولتیک علیه کشور سرشار از نفت روسیه استفاده شود.

سخنگوی نمایندگان تجارت آمریکا اعلام کرد که هیچ مذاکره رسمی درباره این موضوع صورت نگرفته است. از سویی دیگر سخنگوی شورای امنیت ملی پرسشهای وارده را به وزارت بازرگانی ارجاع داد که مسئول اجرای ممنوعیت صادرات است. وزارت بازرگانی نیز از اظهارنظر در این مورد سر باز زد.

دولت اوباما در نهایت می تواند از طریق مذاکرات تجارت آزاد یا به طور مستقیم با تصویب تهاتر نفتی که در ازای نفت سبک آمریکا، نفت سنگین مورد استفاده در پالایشگاههای این کشور را وارد کند، ممنوعیت صادرات را کاهش دهد.

کد خبر 225174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =