۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
  • کد خبر: 245948
لزوم تشکیل انجمن تخصصی فراساحل ایران

ایران دارای حدود 3003 کیلومتر مرز آبی دردریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است که 1400 کیلومتر طول خط ساحلی خلیج فارس، 400 کیلومتر طول خط ساحلی 15 جزیره مسکونی و 21 جزیره غیر مسکونی خلیج فارس،637 کیلومتر طول خط ساحلی دریای عمان و 820 کیلومتر طول خط ساحلی دریای خزر است.

این میزان مرز آبی آن هم در یکی از مهمترین مناطق کره زمین از نظر اقتصادی، تمرکز منابع نفت و گاز ومیزان بالای صادرات و واردات کشورهای منطقه، موهبتی است خدادادی که باید بیش از اینها قدر آن را بدانیم.  به زبان دیگر، خلیج فارس محور ارتباط میان اروپا، آفریقا، جنوب و جنوب شرقی آسیاست.

انرژیهای تجدیدپذیر دریایی مانند استفاده از نیروی باد و نیروی جذرو مد به منظور تامین برق استانهای ساحلی، توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز با کشورهای آن سوی خلیج فارس، نگهداری میدان گازی پارس جنوبی  و سکوهای تحت مدیریت شرکت نفت فلات قاره، توسعه صنایع کشتی سازی و تعمیرات کشتی، به تولید رساندن میدانهای نفت و گاز دست نخورده خلیج فارس، ساخت لنگرگاهها و بنادر جدید در سواحل خلیج فارس و دریای عمان تنها نمونه‌ای از فعالیتهایی است که باید در سالهای آینده انجام شود.

این در حالی است که در طول ساحل بزرگ خلیج فارس، دریای عمان و جزایر ایرانی جنوب کشور تعداد معدودی یارد ساخت سازه‌های فراساحلی و کشتی سازی وجود دارد که آن هم از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. شرکتهای پیمانکاری که در سالهای گذشته اقدام به ساخت سازه‌های فراساحلی و لوله‌گذاری در بستر دریا کرده‌اند، کمتر از انگشتان یک دست هستند.

در حالی که شناورهای بزرگ لوله‌گذار و نصب سازه‌های دریایی داریم ولی شناورهای پشتیبانی فراساحلی بسیار کمتر از حد مورد نیاز در کشور فعال هستند، شرکتهای خصوصی حوزه فراساحل در شرائط مناسبی نیستند.البته  چند سازمان دولتی و انجمن غیردولتی وجود دارند که همه ساله سمینارها، همایشها و نشستهایی را به طور موازی برگزار می‌کنند ولی خروجی این سازمانها در طول 20 سال گذشته منجر به اتفاق خاصی درحوزه فراساحل نشده است.

تجارب تجارت جهانی نشان می‌دهد که سازمانهای مردم نهاد (NGO)بـا ایفای نقشهای نظارتی، بسیج، جذب و هدایت منابع انسانی، مادی و معنوی می‌توانند بهترین نمود از مشارکت مدنی باشند که با انسجام بخشی به گروههای انسانی همراستا، راهگشای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در منابع ملی باشند.

انجمن تخصصی فراساحل، در صورت رعایت اهداف اولیه تشکیل، یعنی اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی، جلب مشارکت، جذب سرمایه‌ها و منابع کوچک مردمی، ایجاد، گسترش و تقویت هماهنگی میان دولت و شرکتهای خصوصی، ایجاد، گسترش و تقویت تفاهم میان شرکتهای داخلی و شرکتهای بین المللی حوزه فراساحل، پایداری در فعالیتها و افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع می‌تواند موجب توسعه این صنعت و جلوگیری از بسیاری موازی کاریها باشد.

لازم به ذکر است که این انجمن تخصصی باید متشکل از افرادی باشد که انگیزه بالایی برای فعالیت در جهت اهداف خاص این صنعت  داشته باشند و به طور داوطلبانه فعالیت کنند. این انجمن نباید به دنبال سود به معنای کسب درآمد باشد و به عبارت بهتر انجمن تخصصی فراساحل باید غیرانتفاعی باشد.

در پایان باید گفت: در حال حاضر با توجه به وجود متخصصان باتجربه در حوزه فراساحل و همچنین شرکتهای مختلف کارفرمایی و پیمانکاری صنعت فراساحل برای تامین منابع مالی، امکان تشکیل انجمن تخصصی فراساحل وجود دارد که با توجه به پایان تحریمها  و تمایل شرکتهای بزرگ بین المللی حوزه نفت و گاز فراساحل و کشتی سازی برای فعالیت در ایران،  تاسیس انجمن تخصصی فراساحل لازم و ضروری به نظر می رسد. 

مسعود یوردخانی

کارشناس صنعت فراساحل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 245948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =