فناوری نانو هزینه‌ های صنعت برق را کاهش می دهد

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر با تاکید بر این که هم اکنون خطوط برق کشور به 120 هزار کیلومتر می‌رسد، گفت: هزینه ایجاد هر یک کیلومتر در حدود 1.5 میلیارد تومان است و با فناوری نانو می‌توان این هزینه‌ ها را کاهش داد.

به‌ گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو، سیدزمان حسینی، معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر، در چهارمین همایش نانو در صنعت برق گفت: بر اساس برنامه‌ریزیهای انجام شده مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور در افق چشم‌انداز سال 1404 به بیش از 110 هزار مگاوات خواهد رسید.

وی افزود: هم اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور 75 هزار و 365 مگاوات است که در مقایسه با ظرفیت 7 هزارو 200 مگاواتی سال 1357 بیش از 10 برابر رشد را نشان می‌دهد.

حسینی با تاکید بر این که تکنولوژی نانو کاربرد وسیعی در صنعت برق دارد، تصریح کرد: به طور مثال در زمینه نیروگاه‌های حرارتی می‌توانیم با استفاده از فناوری نانو راندمان را افزایش دهیم و میزان آلایندگیها را به حداقل ممکن برسانیم.

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر عنوان کرد: در اوایل سال 57 تنوع نیروگاه‌های کشور به دو نوع برق‌آبی و حرارتی محدود می‌شد، اما اکنون شامل انواع نیروگاه‌های اتمی، تجدیدپذیر، تلمبه‌ذخیره‌ای و غیره می‌شود.

وی درباره سهم بخشهای مختلف از مصرف انرژی در کشور، گفت: سهم بخش خانگی از میزان کل مصرف انرژی کشور 33.7 درصد، بخش صنعت به میزان 31.5 درصد، بخش کشاورزی به میزان 16.1 درصد و بخش تجاری و عمومی به میزان 20 درصد است.

حسینی در رابطه با کاربرد نانو در بخش انتقال صنعت برق افزود: در بخش انتقال دکلهای برق را داریم که وزن آنها به 120 تن می‌رسد، البنه می‌توان برای سبک‌سازی این دکلها از فناوری نانو استفاده کرد، همچنین هر یک متر هادی برق یک تا 2 کیلوگرم وزن دارد، اما هادی‌های ساخته شده توسط فناوری نانو هم وزن کمتری داشته و هم تلفات را به میزان 25 درصد کاهش می‌دهد.

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر تصریح کرد: هم اکنون خطوط برق کشور به 120 هزار کیلومتر می‌رسد که هزینه ایجاد هر یک کیلومتر در حدود یک و نیم میلیارد تومان است و با فناوری نانو می‌توان این هزینه‌ ها را کاهش داد.

کد خبر 267639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =