۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
  • کد خبر: 641732
جان تازه در تن پیر پالایشی پایتخت

پالایشگاه نفت تهران به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۳۴۶ تکمیل و راه‌اندازی شد. ظرفیت اسمی این پالایشگاه ابتدا معادل ۸۵ هزار بشکه در روز بود که با اصلاحات فرایندی، ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی آن تا سال ۱۳۵۵ به ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. البته مصرف فزاینده سوخت در کشور سبب شد ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه دوم آن در دستور کار قرار بگیرد و ظرفیت پالایش بخش دوم نیز با انجام برخی تغییرات به ۱۱۰ هزار بشکه تا سال ۱۳۸۲ افزایش یابد تا درمجموع با ظرفیت حدود ۲۵۰ هزار بشکه به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش شانا، پالایشگاه نفت تهران هم‌اکنون مشتمل بر دو پالایشگاه جنوبی و شمالی است و خوراک موردنیاز خود را از طریق دو خط لوله ۲۴ و ۲۶ اینچ، از میدان‌های نفتی مارون و اهواز در استان خوزستان تأمین می‌کند. این پالایشگاه که سال‌هاست آرام و صبورانه در جنوب شرقی پایتخت حدود ۱۵درصد از ظرفیت پالایشی کشور را به دوش می‌کشد، حدود ۱۵درصد از فرآورده‌های تولیدی آن را بنزین، ۳۸درصد نفت‌گاز، ۲۱درصد نفت‌کوره و ۲۶درصد را دیگر فرآورده‌های نفتی تشکیل می‌دهد.

در ماه‌های اخیر برنامه‌های مختلفی برای تغییر ساختار، ایجاد انگیزه برای کارکنان با ارائه مشوق‌های متنوع و خدمات رفاهی، استفاده از تجارب کارکنان باتجربه و زبده پالایشگاه و بازنشستگان در دستور کار قرار گرفته است و افزون بر آن، با خرید سهام پتروشیمی شازند، این پیر پالایشی پایتخت در مسیر تبدیل به یک مجتمع تازه‌نفس و جوان پتروپالایشی و در ریل توسعه قرار گرفته و جانی تازه در تن خسته آن دمیده خواهد شد.

در گفت‌وگو با وحید عبیری، رئیس هیئت‌مدیره پالایشگاه نفت تهران، از آخرین برنامه‌های توسعه‌ای و دستاوردهای تیم جدید هیئت‌مدیره این مجتمع پتروپالایشی از زمان استقرار تاکنون مطلع شدیم. وی از برنامه‌های هیئت‌مدیره برای تغییر و به‌روزرسانی ساختار سازمانی، تأمین مسکن برای کارکنان در جوار پالایشگاه و تشکیل کارگروه‌های جدید سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک، همچنین در اولویت قرار گرفتن پیشرفت پروژه‌های توسعه‌ای و توجه به مناطق پیرامونی و برنامه‌های این شرکت برای افزایش ضریب توسعه این مجتمع پالایشی و حرکت سریع به‌سمت پتروپالایشی‌شدن سخن گفت.

پالایشگاه نفت تهران اکنون پس از پالایشگاه نفت اصفهان، دومین پالایشگاه نفت کشور است که با توسعه متوازن در تمامی بخش‌های ساختاری و صنعتی، عملاً در مسیر افزایش تنوع محصولات، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش ضریب پیچیدگی قرار گرفته است.

تأمین مسکن کارکنان

رئیس هیئت‌مدیره پالایش نفت تهران درباره تازه‌ترین مصوبه‌های هیئت‌مدیره گفت: تیم جدید در آبان سال گذشته نشست‌های خود را آغاز کرد که متوجه شدیم مشکلات عدیده‌ای به‌ویژه در حوزه منابع انسانی، به‌دلیل تشکیل‌نشدن نشست‌های هیئت‌مدیره در ماه‌های پیش از آن‌، انباشته شده است. بنابراین بررسی و سامان‌دهی وضعیت نیروی انسانی در اولویت قرار گرفت و در موضوع پرداخت‌ها سعی کردیم حتی‌الامکان جذابیت ایجاد کنیم، زیرا خروج از پالایشگاه و مهاجرت نخبگان به عارضه‌ای نه‌تنها برای تهران، بلکه برای صنعت حساس پالایش تبدیل شده بود که باید برای آن چاره‌اندیشی کرده و گام‌به‌گام برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی و اقدام کردیم. پالایشگاه تهران تنها پالایشگاهی است که منزل سازمانی ندارد و تاکنون نتوانسته است در این زمینه اقدام مؤثری انجام دهد. با توجه به بالابودن قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با دیگر شهرها، کارگروه مسکن را شکل دادیم و ارائه چند طرح تسهیلات مسکن به‌سرعت در دستور کار قرار گرفت که در این زمینه وام‌ قرض‌الحسنه به‌ همه کارکنان اعطا شد و وام مسکن نیز در دستور کار قرار گرفت و به اجرا درآمد. طرح‌های مشارکت در ساخت مسکن نیز با تأیید هیئت‌مدیره و همت و یاری مدیرعامل و کارکنان تلاشگر در حال نهایی‌شدن است که تلاش می‌کنیم به رؤیای تحویل کلید منزل به کارکنان فاقد مسکن، جامه عمل بپوشانیم.

عبیری افزود: پروژه‌های شرکت دستخوش تغییر و روند پیشرفت آن‌ها کاهشی شده بود؛ پروژه پست برق، هگزان و طرح بزرگ تصفیه پساب که در صورت بهره‌برداری ۱.۵درصد مصرف آب تهران را کاهش می‌دهد، عملاً متوقف شده بودند. افزون‌برآن، پروژه راهبردی سی‌سی‌آر به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو به زیر نیم‌درصد پیشرفت در ماه رسیده بود و پیمانکار از پس هزینه کارگاهی خود برنمی‌آمد. بنابراین برای بازگرداندن پالایشگاه به مسیر، در مرحله اول باید وضعیت پالایشگاه ثابت می‌شد؛ به همین دلیل رسیدگی به وضع پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفت و با تمرکز بر رفع موانع، ضمن احیای طرح‌های تصفیه پساب، هگزان و پست برق، با تمهیدات ویژه‌ای که به‌ کار بسته شد پیشرفت واقعی قابل قبولی (ماهانه ۳.۵درصد) در طرح بنزین‌سازی یا همان CCR به وجود آمد. طرح CCR از سودده‌ترین طرح‌های پالایشی کشور است که هر روز تسریع در افتتاح آن، حداقل ۵۰۰ هزار دلار برای پالایشگاه منفعت به ارمغان خواهد آورد.

پیشرفت ۶۵درصدی پروژه بنزین‌سازی

وی مقدار پیشرفت پروژه بنزین‌سازی (CCR) را حدود ۶۵درصد اعلام کرده و گفت: پروژه تصفیه آب پساب نیز در مسیر پیشرفت قرار گرفته و امیدواریم بخش عمده‌ای از این پروژه در سه ماه آینده و کل آن سرانجام تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل برسد. همچنین پروژه احداث واحد نرمال هگزان که بزرگ‌ترین برج پالایشی کشور به ارتفاع بیش از ۶۲ متر است و در ماه‌های اخیر نصب شد، بیش از ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با بهره‌برداری کامل از این پروژه در تابستان امسال، از خروج سالانه ۲۷ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت پالایش نفت تهران همچنین از تشکیل سه کارگروه سرمایه‌گذاری، حسابرسی و مدیریت ریسک در این شرکت خبر داد و بیان کرد: کارگروه سرمایه‌گذاری فعالیت خود را به‌محض تشکیل آغاز کرد و با بررسی گزینه‌ها و سند استراتژی شرکت،‌ به‌عنوان بهینه‌ترین گزینه الگوی توسعه‌ای Upgrading با احداث واحدهای RHU ،RFCC و احداث مجتمع پتروشیمی به‌منظور تکمیل زنجیره پایین‌دست در دستور کار قرار گرفت. در همین خصوص، با مشکلات عدیده بر سر راه احداث مجتمع پتروشیمی جدید ازجمله لایسنس، مجوزهای زیست‌محیطی، تأمین نیروی کار زبده و حداقل نیاز به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار در شرایط سخت تحریمی روبه‌رو شدیم تا پس از هم‌اندیشی با نخبگان، به راه‌حل گزینه تصاحب سهم عمده یک پتروشیمی خوراک مایع برسیم که تمام موانع ذکرشده را تسهیل می‌کرد. پیش از این گزینه خرید پتروشیمی شازند مطرح شده بود، ولی بر سر قیمت اختلاف‌نظرهایی وجود داشت و در مجمع فوق‌العاده شرکت سهام‌داران نیز تأیید کردند که قیمت اعلامی و بانک به‌لحاظ اقتصادی اصلاً توجیهی برای ما ندارد، پس به‌دنبال گزینه‌های دیگر رفتیم و در میانه مذاکرات دیگری که داشتیم، با اعلام قانون جدیدِ مبناقرارگرفتن قیمت تابلو در بورس برای قیمت‌گذاری، در مزایده خرید پتروشیمی شازند که اسفندماه برگزار شد شرکت کردیم و در فرایندی شفاف، برنده مزایده شدیم تا با تکمیل زنجیره ارزش، توسعه عمومی محصولات و استفاده بهینه از منابع، گام بزرگی به‌سمت پتروپالایشی‌شدن این مجموعه برداشته و افزون‌برآن، حیات پالایشگاه تهران برای چند دهه تضمین شود. با خرید پتروشیمی شازند، همچنین نیاز ما به احداث مجتمع جدید با حداقل برآورد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برطرف شد که این نقطه جذاب اختصاصی خرید سهام پتروشیمی شازند برای ما بوده و هست و قطعاً شازند از این لحاظ برای سایر بنگاه‌های اقتصادی امتیاز تلقی نمی‌شود.

تبدیل ال‌پی‌جی و نفتای سنگین پالایشگاه نفت تهران به محصولات با ارزش افزوده بیشتر

عبیری همچنین با اشاره به اینکه از آبان سال گذشته توانستیم با استفاده از توان خبرگان بازار سرمایه و اقتصاد و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، سود قابل‌ توجهی کسب‌ کنیم، اضافه کرد: بررسی‌های لازم برای به‌اشتراک‌گذاشتن محصولات بین دو مجموعه پالایشگاه تهران و پتروشیمی شازند انجام شده است و در این مسیر، محصولاتی نظیر ال‌پی‌جی و نفتای سنگین که با ارزش به‌نسبت کمی به فروش می‌رسد، به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل خواهد شد. در بخش تأمین خوراک نیز به‌مرور ورود خواهیم کرد تا به تأمین پایدار خوراک برسیم. هدف ما فقط سود لحظه‌ای نیست و برنامه بلندمدت داریم که ببینیم چطور می‌توانیم به‌لحاظ عملیاتی تنگناها را برطرف و از سود این مجتمع برای تعریف پروژه‌های جدید و توسعه آن استفاده کنیم.

به‌روزرسانی ساختار سازمانی پالایشگاه تهران

وی همچنین درباره برنامه‌ریزی این شرکت در حوزه توسعه منابع انسانی بیان کرد: به‌روزرسانی و بهینه‌سازی چارت سازمانی شرکت با توجه به ضعف‌های فعلی در دستور کار قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم با توجه ویژه به بخش‌های عملیاتی و ارتقای سمت‌ها متناسب با حوزه مسئولیت و حساسیت کار، این ساختار را به‌روز کنیم. همچنین بازبینی سمت‌ها و بررسی پیشنهادهای تاپ‌چارت و برطرف‌کردن نقاط ضعف سیستم در جابه‌جایی و انتقال افراد و ایجاد توازن بین نیروها متناسب با مسئولیت و توجه به ظرفیت نخبگان پالایشگاه و میدان‌دادن به نیروهای کمترشناخته‌شده اما پرتوان، از دیگر اقدام‌های پیش‌ِ رو در این حوزه است.

کاهش چشمگیر زمان و هزینه اجرای پروژه ارتقای نفت کوره

رئیس هیئت‌مدیره پالایشگاه نفت تهران همچنین از کاهش چشمگیر زمان اجرای پروژه ارتقای کیفی نفت کوره (Fuel Oil Upgrading) با دسترسی به دانش فنی و مدارک مهندسی پایه خبر داد و گفت: با دسترسی به دانش فنی موردنیاز از ظرفیت‌های داخل کشور، زمان موردنیاز اجرای این پروژه نزدیک به دو سال کاهش می‌یابد. هر سال کاهش زمان اجرای پروژه حدود یک میلیارد دلار ارزش‌آفرینی به همراه دارد که رقم قابل‌ توجهی برای «شتران» و خبر مسرت‌بخشی برای سهام‌داران عزیز آن تلقی می‌شود.

عبیری تأکید کرد: هم‌اکنون در شرف انجام تشریفات مناقصه طرح ارتقای کیفی نفت کوره هستیم تا به‌زودی برنده مناقصه ئی‌پی‌سی نهایی و عملیات اجرایی آغاز شود.

توجه پالایشگاه تهران به جوامع اطراف و محیط‌زیست

وی پیگیری پروژه احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی به‌منظور حرکت به‌سمت استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به‌منظور متنوع‌سازی سبد انرژی پالایشگاه و رفع وابستگی مطلق به قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی و کمک به رفع ناترازی شبکه برق کشور، همکاری با سازمان محیط‌زیست و تصویب اجرای پروژه بازیابی گازهای ارسالی به مشعل را از دیگر برنامه‌های این شرکت در حوزه محیط‌زیست اعلام کرد و گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز رفع برخی مشکلات مدارس شهرستان ری، کاشت ۳ هزار اصله نهال در شرکت پالایش نفت تهران، اعطای بسته‌های کمک‌معیشتی برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان از دیگر دستاوردهای هیئت‌مدیره پالایش نفت تهران در ۶ ماه گذشته بوده است. در این زمینه امسال با هماهنگی ذی‌نفعان شاخص استان ازجمله در شهرستان ری و به‌شکل هدفمندتر بودجه‌ای به مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص می‌دهیم تا این مجتمع بزرگ، دِین خود را به مردم شریف شهرستان ری به ‌قدر توان ادا کند.

کد خبر 641732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =