برداشت نفت از میدان کاشاگان قزاقستان در سال 2014 دور از انتظار است

شانا _ گروه بین الملل: شرکت فرانسوی توتال برداشت نفت خام از میدان فراساحلی کاشاگان را در سال جاری میلادی دور از انتظار دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، شرکت توتال اعلام کرد: انتظار نمی رود در سال جاری میلادی در سال جاری میلادی از میدان فراساحلی کاشاگان در دریای خزر نفت برداشت شود و حتی تولید در سال آینده میلادی از این میدان بعید به نظر می رسد.

یوس لوئیز داریکارره، مدیر عامل اکتشاف و تولید شرکت توتال امروز (سه شنبه دوم اردیبهشت) اعلام کرد: آن چه که روشن است این میدان در سال جاری میلادی به مرحله تولید نمی رسد.

میدان نفتی کاشاگان که قرار بود بر اساس قراردادها تولید خود را در سال ۲۰۰۵ آغاز کند و روزانه نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه تولید داشته باشد در ماه سپتامبر (شهریور ۹۲) تولید را با روزانه تنها ۷۵ هزار بشکه آغاز کرد اما یک ماه بعد شرکت های اپراتور به دلیل نشت گاز از لوله ای که میدان فراساحلی را به پالایشگاه خشکی منتقل می کرد مجبور به بستن این میدان شدند.

بنا بر اظهارنظر کارشناسان به دلیل وجود گاز هیدروژن سولفید با خورندگی بالا ، که ۱۷ درصد گاز منتقل شده از این خط لوله را تشکیل می دهد، در این خطوط  لوله فولادی شکاف به وجود آمده و برای رفع این مشکل باید خط لوله هایی از جنس نیکل جایگزین آن شود که هزینه اش ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از خط لوله های معمولی است.

شرکت انی به عنوان مجری طرح توسعه میدان نفتی کاشاگان قزاقستان به همراه شرکتهای کازمونای گاز قزاقستان، انگلیسی ـ هلندی شل، اکسون موبیل امریکا، توتال فرانسه، هر یک ١٦,٨١ درصد از سهام این پروژه نفتی را در اختیار دارند، در حالی که سهم شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) و اینپکس ژاپن به ترتیب ٨/٤ درصد و ٧/٦ درصد است.

شرکت سی ان پی سی نیز در اوایل سال جاری میلادی، ٨,٣٣ درصد از سهام میدان نفتی کاشاگان قزاقستان را در اختیار گرفت.

قزاقستان که بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی و دومین تولید کننده بزرگ نفت کشورهای عضو شوروی سابق، بعد از روسیه است،‌ امید دارد تا با بهره‌گیری از ذخایر قابل بازیابی ٩ الی ١٣ میلیارد بشکه‌ای نفت خود به موفقیت‌های اقتصادی بیشتری دست یابد.
کد خبر 215646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =