تدوین سناریو مخزن هوشمند برای چاه نفتی یکی از میدانهای اروندان

مسئول طرح مخزن هوشمند پژوهشگاه صنعت نفت گفت: تدوین سناریو مخزن هوشمند برای چاه نفتی یکی از میدانهای شرکت نفت و گاز اروندان در دستور کار پژوهشگاه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، تورج بهروز با اعلام این خبر، مزایای زیست محیطی فناوری مخزن هوشمند را برشمرد و گفت: تاثیر مثبت در سلامت محیط زیست و ارتقای ایمنی، از مزایای هوشمندسازی چاه است و به کمک جداسازهای درون چاهی نفت و گاز، میزان تولید گازهای نامطلوب تا میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی ایجاد مزیت رقابتی و ارزش افزوده را از مهمترین مزایای استفاده از این مخازن عنوان و تصریح کرد: پیاده سازی این فناوری می تواند سبب بهبود مدیریت فرایندهای تولید از چاه، مخزن و میدان شود.

بهروز یادآور شد: همچنین استفاده از این مخازن، هزینه های تعمیر و تکمیل را کاهش داده و  به بهبود فنی و اقتصادی فرایند توسعه میدان و شتاب در فرایند تصمیم گیری می انجامد.

وی هدف از طراحی فناوری مخزن هوشمند را بومی سازی این فناوری دانست و گفت: استفاده درست از این مخازن، ضریب برداشت را بین پنج تا 10 درصد افزایش می دهد و باعث تولید صیانتی از مخزن می شود.

بهروز یادآور شد: فناوری مخزن هوشمند، مجموعه ای به هم پیوسته از فرایندها، نیروهای انسانی کارآمد، سخت افزارها و نرم افزارهایی است که تولید نفت و گاز را پایش، کنترل و پیش بینی می کند.

به گفته وی، چاههایی که به وسایل سنجش اندازه گیری و کنترل درون چاهی مجهز باشند، قابلیت دریافت و انتقال را داشته و نسبت به چاههای معمولی، کنترل پذیری بیشتری دارند.

کد خبر 225614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =