۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
  • کد خبر: 206520
آموزش نیروی انسانی در صنعت نفت اثربخش می شود

شانا_ گروه عمومی: دکتر کریم سلحشور به تدوین نخستین نظام یکچارچه آموزش در صنعت نفت و نخستین نظام آموزش اچ اس یی در کشور، طراحی و تدوین برنامه ریزی آموزشی تربیت نیروهای تکنسین در 8 رشته تخصصی و تدوین دوره های آموزشی بدو استخدام با رویکرد نوین "آموزش حین کار" به عنوان بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه بهسازی و آموزش اثربخش نیروی انسانی در صنعت نفت اشاره کرد.

به گزارش شانا عملکرد معاونت توسعه منابع انسانی وزارت نفت با هدف توسعه زیرساخت‌های حوزه منابع انسانی و افزایش رضایت در 10 محور اصلی تهیه شده که در بخش چهارم از این گزارش به تشریح اقدامات انجام گرفته در حوزه بهسازی و آموزش اثربخش نیروی انسانی پرداخته شده است.

تدوین نخستین نظام یکپارچه آموزش

معاون وزیر نفت در توسعه منابع انسانی و مدیریت با اشاره به افزایش کارآیی دوره‌های آموزشی به عنوان هدف گفت: به این منظور مطالعات منسجمی انجام و قرار شد بخش‌ سیاستگذاری، حاکمیتی و مدیریت یکپارچه آموزشی در چهار شرکت اصلی در حوزه معاونت توسعه منابع انسانی و مدیریت به طور متمرکز ایجاد شود.

وی تصریح کرد: با یکسان‌سازی دوره‌های آموزشی و حذف برگزاری موازی دوره‌های مشابه، بیش از 25 هزار دوره به کمتر از 3000 دوره کاهش یافت که علاوه بر صرفه‌جویی زمان، کاهش هزینه‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت.

سلحشور با بیان اینکه طبق این برنامه برای هر فرد یک برنامه آموزشی مشخص در بازه زمانی سه تا پنج ساله تعریف و برنامه‌ریزی می‌شود، ادامه داد: دوره‌ها در چهار شرکت اصلی دارای کدهای یکسانی هستند و در صورت جابه‌جایی افراد در سطح شرکت‌های مختلف خللی در منطبق کردن دوره ها ایجاد نخواهد شد.

تدوین نخستین نظام آموزش اچ اس یی کشور

معاون وزیر نفت در توسعه منابع انسانی و مدیریت همچنین به تدوین و ابلاغ اولین نظام‌نامه آموزش اچ اس یی در کشور با استفاده از تجارب و دستورعمل‌های شرکت‌هایی همچون شل و بی.پی اشاره کرد و گفت:درحال حاضر، صنعت نفت تنها سازمان دارای نظامنامه مدون آموزش اچ اس یی در کشور است.


تدوین دوره‌های آموزشی بدو استخدام با رویکرد نوین "آموزش حین کار"

دکتر سلحشور با اشاره به طراحی و تدوین دوره‌های آموزشی بدو استخدام با رویکرد نوین "آموزش حین کار" تشریح کرد: این روش بر اساس مدل‌های آموزش بدو استخدام شرکت‌های بین‌المللی مانند توتال و بی.پی برای کارکنان فنی پالایشگاهی طراحی و بومی سازی شده است که برای کارکنان پالایشگاه فجر و شرکت گاز پارس جنوبی به اجرا گذاشته شده است.


تربیت نیروهای تکنسین در رشته‌های تخصصی

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از چالش‌های کنونی صنعت نفت تربیت نیروهای تکنسین مورد نیاز است، تصریح کرد: رویه فعلی در تربیت این نیروها مبتنی بر جذب نیروهای کاردان در رشته‌های عمومی و آموزش بدو استخدام است که از کارایی لازم برخوردار نیست و تربیت چنین نیروهایی به‌دلیل وابستگی آموزش به تجهیزات اختصاصی و مهارت‌های منحصر به‌فرد مربی‌ها در صنعت نفت نیز قابل واگذاری به سایر مراکز آموزشی نیست.

معاون وزیر نفت با تاکید بر کاهش هزینه تربیت هر نیروی تکنسین افزود: درحالی که هزینه تربیت یک کاردان در آموزش‌های بدو استخدام حدود 15 میلیون تومان است، این هزینه در روش به شیوه‌های غیرتعهدی در جذب، به میزان 400 هزار تومان به ازای هر نفر کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه طراحی و تدوین برنامه‌ریزی آموزشی تربیت نیروهای تکنسین در 8 رشته تخصصی مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از طریق دانشگاه جامع علمی-کاربردی عملیاتی شده است، تصریح کرد: همچنین نسبت به ایجاد 8 رشته فنی دانشگاهی جدید در گرایش‌های خاص (حفاری- مکانیک- نفت- گاز- برق) درمقطع کاردانی با ارائه مدرک تحصیلی معتبر نیز اقدام شده است.

معاون توسعه منابع انسانی وزارت نفت در این زمینه توضیح داد: در این برنامه‌ریزی جدید، هزینه‌های آموزشی از سوی دانشجویان پرداخت می‌شود و در انتها نیز شرکت‌های تابعه در منطقه تنها به میزان نیازهای خود از میان فارغ‌التحصیلان ممتاز اقدام به جذب خواهند کرد. بقیه فارغ‌التحصیلان هم جذب شرکت‌های خصوصی و پیمانکاران نفتی در منطقه شده که این خود موجب افزایش سطح کیفی خدمات آنان و تقویت شرایط رقابتی فعالیت‌های بخش خصوصی در منطقه خواهد شد.

دوره کوتاه مدت مدیریت کسب و کار نفتی

وی با تاکید بر لزوم پرورش مدیران صنعت نفت از اجرای طرح ضربتی مدیریت کسب و کار نفت (Oil-Mini MBA) در طول سال 1391 در شرکت‌های ملی گاز، نفت و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: همچنین دوره مدیریت صیانت راهبردی جهت مدیران ارشد سازمان حراست برای نخستین بار در صنعت نفت تدوین و در سال 1391 برگزار شده است.


برنامه‌ریزی جذب دانشجو در دانشگاه صنعت نفت

دکتر سلحشور از برنامه‌ریزی برای تحصیل 2315 نفر دانشجو در دانشگاه صنعت نفت در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و افزود: با توجه به تغییر شرایط محیط کسب و کار و تکالیف قانونی محول شده در صحنه ملی و بین المللی نیاز به رشته‌های جدید هم دیده شده که از آن جمله ایجاد چهار رشته مدیریت مخازن هیدروکربوری، اقتصاد نفت و گاز، حقوق نفت و گاز و مالی- تأمین مالی و سرمایه گذاری در نفت و گاز با ماهیت میان رشته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد است که مجوز راه‌اندازی آن در سال جاری داده شده است.


کد خبر 206520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =