توافق کلی ایران و هند برای صادرات گاز از مسیر دریای عمان

شانا _ گروه گاز: مدیر بازاریابی، فروش و بررسی های اقتصادی شرکت ملی صادرات گاز ایران از مذاکره سه شرکت هندی با ایران برای واردات گاز خبر داد و گفت: سند همکاری ایران و هند برای صادرات گاز به این کشور به زودی امضا می شود.

علی امیرانی در حاشیه نشستی با یک شرکت هندی برای ساخت خط لوله صادرات گاز به هند از مسیر دریا، در گفت و گو با خبرنگار شانا، گفت: با سه شرکت هندی برای خرید گاز ایران مذاکراتی انجام و توافق های کلی با این شرکت ها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: سند همکاری ها میان این شرکت ها و شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره کلیات پروژه صادرات گاز به هند از جمله طرفین قرارداد، چگونگی اجرا و قراردادهای جانبی نهایی شده و بعد از امضای این سند در یک ماه آینده، وارد مذاکره با طرف های هندی برای فروش گاز و قیمت آن خواهیم شد.

مدیر بازاریابی، فروش و بررسی های اقتصادی شرکت ملی صادرات گاز ایران با یادآوری این که شرکت صادرات گاز و شرکت sage (به عنوان شرکت سازنده خط لوله) پیشتر تفاهمنامه هایی برای ساخت خط لوله در آب های عمیق دریای عمان امضا کرده اند، گفت: بر این اساس شرکت هندی مطالعات اولیه و مقدماتی برای ساخت این خط لوله را انجام داده است.

امیرانی اظهار داشت: بر اساس مذاکراتی که در گذشته با شرکت sage داشتیم، قرار شد این شرکت همراه خریداران نهایی گاز در هندوستان با شرکت ملی صادرات گاز ایران وارد مذاکره شود.

مدیر بازاریابی، فروش و بررسی های اقتصادی شرکت ملی صادرات گاز ایران، هزینه ساخت خط لوله صادرات گاز به هند از مسیر دریا را 4 تا 5 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: ظرفیت این خط لوله در مرحله نخست روزانه 31 میلیون متر مکعب گاز است، در همین حال با توجه به گسترده بودن بازار هند، در صورت مثبت بودن مطالعات اولیه امکان افزایش این صادرات گاز به هند از طریق خط لوله دیگری مجاور خط لوله نخست، وجود دارد.

امیرانی با تاکید بر این که صادرات گاز ایران به هند از مسیر دریا هیچ تناقصی با پروژه خط لوله صلح ندارد، اظهار داشت: با توجه به نیاز روزافزون هند به انرژی، صادرات گاز از طریق این خط لوله به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز گازی هند باشد.

وی گفت: شرکت های خریدار هندی، شرکت sage و شرکت ملی صادرات گاز سه ضلع پروژه صادرات گاز به هند هستند و امروز نخستین بار است که خریداران گاز هندی برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کردند.

به گزارش شانا، در صورت توافق نهایی گاز ایران از طریق یک خط لوله 1400 کیلومتری زیردریایی به هندوستان صادر می شود که در این صورت طولانی ترین خط لوله انتقال گاز زیردریایی جهان خواهد بود.

هم اکنون خط لوله 1200 کیلومتری انتقال گاز نروژ به انگلستان که در بستر دریای شمال ساخته شده، طولانی ترین خط لوله انتقال گاز زیردریایی جهان به شمار می رود. 

کد خبر 210413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =