ایران گازبهای ترکیه را کاهش نمی دهد

شانا _ گروه بین الملل: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که تهران بهای گاز صادراتی به ترکیه را کاهش نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، رضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با وجود شکایتها و ادعاهای طرف ترک درباره نبود امنیت انرژی، آنکارا از ایران تخفیف گازی دریافت نخواهد کرد.

این مقام بلندپایه وزارت نفت ایران اعلام کرد: درخواست ترکیه برای دریافت تخفیف گازی قابل قبول نیست و آینده قیمت گاز به مذاکرات بستگی دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعا و درخواست ترکیه برای کاهش گازبها به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: ایران به دفاع از موقعیت و جایگاه خود در دادگاه ادامه می دهد.

عراقی اظهار کرد: ایران ادعاهای ترکیه را مبنی بر نبود امنیت عرضه انرژی قبول نکرده است.

وی ضمن قدردانی از ایجاد زیرساختهای قوی ایران گفت: ما هیچ مشکلی در عرضه گاز حتی در زمانهای کمبود برق و آب در سال جاری میلادی نداشته ایم.

عراقی گفت: ما به این ادعاها به عنوان بهانه ای برای کاهش گازبها می نگریم.

به دنبال سفر تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه به ایران در ماه ژانویه گذشته، دیوان بین المللی داوری ١٧ فوریه (دوشنبه ٢٨ بهمن ماه) رسیدگی به شکایت ترکیه را درباره بهای گاز وارداتی از ایران آغاز کرده است.

ترکیه از مدتها پیش درباره بالا بودن بهای گاز وارداتی از ایران شکایت کرده است؛ شرکت بوتاش ترکیه به منظور کمک به کاهش بهای گاز وارداتی از ایران، سال ٢٠١٢ در این باره به یک دادگاه بین المللی شکایت کرده بود.

به طور کلی ترکیه سال ٢٠١٣ حدود ٣٨ میلیارد و ٤٢٠ میلیون مترمکعب گاز وارد کرده بود، در حالی که واردات گاز این کشور در سال ٢٠١٢ میلادی ٤٣ میلیارد و ٩٠ میلیون مترمکعب بوده است.

مصرف گاز ترکیه در سال ٢٠١٣ میلادی ٣٧ میلیارد و ٩٦٠ میلیون مترمکعب بود، در حالی که مصرف گاز آن در سال ٢٠١٢ میلادی ٤١ میلیارد و ٤٤٠ میلیون مترمکعب بوده است.

ترکیه با ٧٥ میلیون نفر جمعیت وابستگی زیادی به واردات انرژی دارد و به دلیل رشد تقاضای انرژی به دنبال تنوع بخشی به مسیرهای وارداتی است.

احتمال می رود ترکیه ظرف یک دهه با پیشی گرفتن از انگلیس، به سومین مصرف کننده بزرگ برق اروپا بدل شود.

ترکیه از ایران، آذربایجان و روسیه گاز و از قطر، الجزایر و نیجریه ال ان جی وارد می کند.

کد خبر 213006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =