۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
  • کد خبر: 239321
جاسک در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور نقش بسزایی دارد

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش بر اهمیت مناطق صنعتی مانند جاسک، در توسعه صنعتی، اجتماعی و اقتصادی مناطق خاص و کل کشور تاکید کرد.

شهاب الدین متاجی، گفت: این گونه مناطق به مراکزی برای تجمع جمعیت و جذب کارشناسان رشته های گوناگون و ایجاد مشاغل مختلف، توسعه رفاه اجتماعی و کاهش بیکاری تبدیل خواهند شد.

وی با بیان این که هفت منطقه ویژه دولتی به اشکال گوناگون در دهه 1350 در 30 کشور جهان وجود داشت، ادامه داد: اکنون در بیش از یکصد کشور جهان افزون بر هزار منطقه آزاد وجود دارد که 80 درصد آن متعلق به بخش خصوصی است و  این امر اهمیت و نقش این مناطق را در تولید اقتصادی کشورها نشان می دهد.

به گفته وی حجم تجارت در این مناطق از یک میلیارد به 400 میلیارد دلار و تعداد مشاغل نیز از یک میلیون به 50 میلیون رسیده است.

او ادامه داد: استقرار مناطق صنعتی در نواحی بندری سبب گسترش بازار صادراتی، کاهش هزینه های حمل، نقل و انتقال و افزایش امنیت نواحی ساحلی می شود.
متاجی در همین رابطه اظهار کرد: منطقه صنعتی جاسک به مانند دیگر موارد مشابه، از صنایع مختلفی تشکیل می شود که نیروی محرکه و هسته اصلی آن نفت است.

او با اشاره به این که ایجاد مناطق توسعه یافته صنعتی، روش مطمئنی برای جذب سرمایه های ملی و خارجی است،افزود: نواحی توسعه صنعتی، محرک مناسبی برای پیشرفت کل کشور و مناطق خاص است؛ به گونه ای که این نواحی سبب تسهیل سرمایه گذاری، کارآفرینی، کاهش مشکل بیکاری و افزایش صادرات می شوند.

به گفته وی ناحیه مورد نظر نیز باید از زیر ساختهای مناسب همانند فرودگاه، راههای ارتباطی دریایی و ریلی و جاده ای تاسیسات اداره رفاهی مناسب و ... برخوردار باشد.

متاجی با اشاره به تعهدات دولتها در مسائل مختلف مانند رفع مشکل بیکاری؛ تولید کار، توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگسازی، رفاه اقشار مختلف کشور، گفت: فراهم کردن زمینه و بستر مناسب برای جذب سرمایه های مردمی و حتی خارجی در توسعه مناطق برای عملی شدن تعهدات فوق امری ضروری است.

وی تصریح کرد: در صورتی که سرمایه به سمت تولید و ایجاد رفاه عمومی هدایت نشود، مشکلات همچنان باقی خواهند ماند و هزینه های بیشتری برای دولت به منظور نیل به آنها و عملی شدن تعهدات باید صرف شود.

متاجی افزود: از سوی دیگر حمایت دولت باید به نحوی ساماندهی شود که منجر به افزایش صادرات شود و روی مواد با ارزش افزوده بیشتر که بیانگر کار و تلاش و اندیشه ایرانی است، باید تمرکز شود.

به گفته وی،صادرات مواد خام نمی تواند به خوبی مواردی مانند توسعه علمی ،جذب نخبگان و کارشناسان ،پیشرفت صنعتی ،کاهش بیکاری را که از اهئداف دولت است، برآورده سازد.

او با بیان این که برای موفقیت این مناطق باید سیاستهایی خاص اتخاذ شود، ادامه داد: به عنوان مثال نیروی محرکه اصلی و هسته مرکزی باید تعریف شود که در مورد جاسک، این امر، نفت و انرژی خواهد بود.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: همچنین اقتصاد مقیاس، نقش مهمی دارد، این مقیاس به گونه ای انتخاب شود که هزینه های تولید کاهش یافته و کالا به قیمتهای قابل رقابت به دنیا عرضه شود.

وی با بیان این که این مناطق باید به سرمایه های خصوصی (داخلی و خارجی) متکی باشد؛ به گونه ای که در آینده با رفع امتیازهای مالیاتی، تبدیل به منبع درآمد دولت شود، افزود: افزون بر آن صنایع مختلف نیز باید در منطقه حضور داشته باشند تا هم هزینه تاسیسات زیربنایی کاهش یابد و هم در تعامل با یکدیکر، از هزینه ها کاسته شود.

متاجی، تصریح کرد: فراهم کردن امکان جذب سرمایه در اندازه های مختلف برای حضور سرمایه داران بزرگ و کوچک، تعریف دقیق پروژه ها برای انگیزه سرمایه گذاران،سپردن اداره امور به بخش خصوصی،همچنین تنظیم مناسب مقررات (رگولاتوری) از سوی دولت برای اطمینان دادن به سرمایه گذاران، رقابت سالم و حفظ حقوق ملی رقابت با جهان خارج را از جمله سیاستهای مهم در مناطقی مانند جاسک برشمرد.

وی یادآور شد: طرح توسعه جاسک گرچه با احداث خط لوله و ترمینال نفتی آغاز خواهد شد اما این تنها یک شروع است و صنایع دیگر مانند مجتمع بزرگ پالایش نفت، پتروشیمی، نیروگاه ، شیرین سازی آب، آلومینیم و فولاد، همچنین صنایع مختلف شیمیایی و فلزی، ساخت تجهیزات و قطعات، هتلداری و گردشگری، خدمات مختلف،  فرودگاه و اسکله  در آن پیش بینی شده است .

کد خبر 239321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =