طولانی‎ترین خط انتقال برق ایران افتتاح می‌شود

مجری طرح‌های انتقال نیروی شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی گفت: خط انتقال برق نیروی 400 کیلو ولت گتوند - مهر شازند، فردا (یکشنبه دوم آبان‎ماه) با حضور رئیس جمهوری و وزیر نیرو در اراک افتتاح می‌شود.

به گزارش شانا، مهران گلابکش، مجری طرح‌های انتقال نیروی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، امروز (شنبه یکم آبانماه) در نشست خبری گفت: خط انتقال نیروی 400 کیلو ولت گتوند - شازند به طول 322 کیلومتر (316 کیلومتر تک مداره و 6 کیلومتر دومداره) سه استان خوزستان، لرستان و مرکزی را تحت پوشش دارد.

وی افزود: این خط دارای 2 دستگاه پست 400 کیلو ولت در نیروگاه سد گتوند علیا در ابتدا و پست 400/230 کیلو ولت مهر شازند در انتهای خط و دارای 825 برج تک مداره و 23 برج دومداره است.

گلابکش، بودجه ساخت و راه‌اندازی خط را هزار و 100 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تاریخ ابلاغ پروژه نهم تیرماه سال 1383، تاریخ شروع عملیات اجرایی 15 دی سال 1385 و تاریخ برق‌دار شدن آن 30 شهریورماه سال 1395 بوده است.

مجری طرح‌های انتقال نیروی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی تصریح کرد: هدف از ساخت این خط، برآورده کردن نیاز انتقال انرژی و برقراری ارتباط جنوب غرب شبکه سراسری با مرکز و همچنین تثبیت پایداری شبکه سراسری است.

وی عنوان کرد: به جز بخشی از کابل فیبر نوری مورد نیاز که در سال‌های ابتدایی اجرای طرح از کشور کره جنوبی تامین شده و هم اکنون در داخل کشور تولید می‌شود، بقیه تجهیزات این خط، ساخت داخل است و احداث، نصب و راه‌اندازی آن‌ها توسط سازندگان و شرکت‌های داخلی انجام شده است.

گلابکش، عمده مشکلات این طرح را عبور خط از سه استان بزرگ کشور عنوان کرد و افزود: به دلیل عبور خط از اراضی زراعی و صنعتی و همچنین کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه و برخورد با دیگر پروژه ها در طول مسیر، راه‌اندازی و ساخت این خط انتقال در عمل با دشواری‌های فراوانی مواجه بود و تکمیل طرح 10 سال به طول انجامید.

مجری طرح‌های انتقال نیروی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: نصب 850 دکل برق که نیازمند عملیات خاکبرداری، خاکریزی، بتن ریزی، تامین تجهیزات، مقره سازی و غیره است، اشتغالزایی زیادی را در طی همه این سال‌ها به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: به دلیل انجام کار و تامین تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان نتوانست اثر آنچنانی بر اجرای کار داشته باشد، هرچند طولانی شدن زمان اجرای کار، نرخ تجهیزات مورد استفاده را تحت تاثیر قرار داد.

گلابکش تصریح کرد: با دستور العمل صادره توسط سازمان برنامه و بودجه، ما به التفاوت این نرخ‌ها پرداخت شد و هم اکنون هیچ بدهی به پیمانکاران طرح نداریم.

مجری طرح‌های انتقال نیروی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی عنوان کرد: هم اکنون نزدیک به 23 درصد تولید برق کشور از نیروگاه‌های برق آبی و بقیه آن از نیروگاه‌های حرارتی یا خورشیدی تامین می‌شود.

کد خبر 271414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =