گاز ایران سال 2020 به عمان می‎رسد

سرپرست مدیریت صادرات گاز شرکت ملی نفت ایران گفت: هدف‎گذاری برای تکمیل پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان سال 2020 میلادی است.

به گزارش شانا، علی امیرانی امروز پس از مذاکرات هیئت‎های ایران و عمان به ریاست بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون مذاکرات درباره خط لوله صادرات گاز ایران به عمان متمرکز میان هیئت ایرانی و عمانی است اما در نشست امروز طرح‎های پیشنهادی شرکت توتال فرانسه، شرکت انگلیسی-هلندی شل، کوگس کره جنوبی، میتسوئی ژاپن و یونیپر که به تازگی از شرکت یی او ان آلمان جدا شده است، برای بررسی دریافت شد.

وی عنوان کرد: هدف‎گذاری برای اجرا و تکمیل پروژه و رسیدن گاز ایران به عمان سال 2020 میلادی است.

سرپرست مدیریت صادرات گاز ایران شرکت ملی نفت ایران درباره این که آیا عمانی‎‎ها با امارات بر سر مسیر اولیه عبور خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، مذاکره ای داشتند یا این که مستقیم گزینه عبور از آب‎های عمیق در نظر گرفته شد، گفت: این وظیفه به طور کامل بر عهده طرف عمانی بود و ایران وارد این بحث نشد همه در خواست‎هایی که ما دریافت کرده ایم از سوی عمانی‎ها بوده است.

امیرانی، کوتاه‌تر شدن مسیر خط لوله صادرات گاز ایران به عمان و نبود کشوری ثالث در مسیر صادرات گاز از طریق خط لوله را از مزایای عبور خط لوله از مسیر آب‎های عمیق و بدون عبور از امارات برشمرد.

وی گفت: ایران و عمان فارغ از این که پیشنهاد شرکت‎های خارجی مورد قبول واقع شود یا خیر، در حال پیشبرد پروژه احداث خط لوله صادرات گاز هستند و ما تمرکزمان روی شتاب بخشیدن به اجرای پروژه است.

سرپرست مدیریت صادرات گاز گفت: ایران و عمان اگر احساس کنند می توانند بدون اضافه شدن زمان و هزینه از کمک شرکت‎های خارجی بهره گیرند، از این ظرفیت استفاده خواهند کرد.

امیرانی عنوان کرد: ایران و عمان پیش تر درباره هزینه مایع سازی گاز طبیعی (Tooling Fee) توافقی داشته اند که دو طرف به آن پایبند هستند.

وی گفت: ایران برای تولید سالانه یک میلیون و 500 هزار تن ال‎ان‌جی در تاسیسات ال ان جی عمان به این کشور گاز صادر می‎کند.

ظرفیت انتقال گاز با خط لوله صادرات گاز ایران به عمان که قرار است تا سال 2020 تکمیل شود، روزانه یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب خواهد بود.

موافقتنامه‎ میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و گاز عمان با عنوان چارچوب کلی توافق (Frame work Agreement) برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان که مهلت آن به پایان رسیده بود، امروز دوباره تمدید شد.

چارچوب توافق ایران و عمان امروز (سه شنبه، ١٩بهمن ماه) در حضور وزیران نفت ٢ کشور امضا شد.

علی اصغر هندی، مشاور وزیر نفت و مسئول پیگیری مطالبات وزارت از طرف هیئت ایرانی و سیف حمد السلمانی، مدیرکل اکتشاف و تولید نفت و گاز وزارت نفت عمان از طرف هیئت عمانی این چارچوب توافق را برای ادامه فعالیت‎های پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان امضا کردند.

کد خبر 275612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =