اوپک برای مدیریت بازار به توافق نظر می رسد

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به نقل از سه مقام اوپک از اختلاف نظر میان اعضای اوپک بر سر گنجاندن پیش بینی قیمت نفت در گزارش راهبرد بلندمدت این سازمان خبر داد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، سه مقام سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کردند: اختلاف نظر عربستان و همپیمانانش در حاشیه خلیج فارس با ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک بر سر گنجاندن پیش بینی قیمت نفت در گزارش راهبرد بلند مدت است.

این مقامهای اوپکی که به دلیل محرمانه بودن اسناد خواستند نامشان فاش نشود، در این باره گفتند: عربستان که راهبری به کار گیری راهبرد حفظ سهم اوپک را در بازارهای جهانی برای از دور خارج کردن دیگر رقیبان تولید کننده نفت از جمله شیل اویل به عهده دارد، در نظر دارد پیش بینی بلندمدت قیمت نفت خام را از گزارش این سازمان حذف کند.

یکی از این مقامهای اوپکی گفت: این اختلاف نظر بیانگر تفاوت دیدگاه داخلی میان اعضای اوپک بر سر این است که آیا سیاست اوپک باید تمرکزش بر قیمت باشد یا ثبات بازار.

قیمتهای جهانی نفت خام ماه گذشته میلادی به پایین ترین سطح خود در 6.5 سال گذشته رسید، در حالی که اوپک و در راس آنها عربستان تصمیم گرفتند برای از دور خارج کردن پروژه های گران برداشت نفت خام از ذخایر نامتعارف از جمله تولیدکنندگان شیل اویل آمریکا سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه خود را تثبیت کنند.

در پیش نویس گزارش، پیش بینی شده که قیمتهای پایین نفت خام، چالشهای رقیبان اوپک را عمیق تر می کند و سبب کاهش عرضه نفت خام آنها در یک دهه آینده می شود.

بررسی راهبرد اوپک قرار است امسال تکمیل شود، در نسخه پیشین آن در سال 2010 برآورد شده بود که قیمتهای جهانی نفت خام تا سال 2020 در سطوح 70 تا 86 دلار برای هر بشکه خواهد بود و سپس تا سال 2030 به 86 دلار برای هر بشکه می رسد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران دیروز (سه شنبه، 10 شهریورماه) در گفتگو با بلومبرگ در تهران در پاسخ به پرسشی درباره این موضوع گفته بود: من گزارش رسمی در باره موضع عربستان در این باره دریافت نکرده ام.

وی افزود: در حالی که احتمال می رود برای بحث و تبادل نظر میان اعضا به چندماه زمان نیاز باشد، اعضای اوپک به اندازه کافی برای حل اختلاف نظرها با تجربه هستند و پس از سبک و سنگین کردن اوضاع، اوپک برای مدیریت بازار به توافق نظر می رسد.

براساس پیش نویس اولیه راهبرد بلندمدت اوپک که به دست بلومبرگ رسیده است، آمریکا، کانادا، برزیل و روسیه، بزرگترین تولیدکنندگان غیر عضو اوپک، با موجی از موانع فناورانه و نظارتی روبرو خواهند بود که با افت قیمتهای جهانی نفت خام آمیخته می شود.

این گزارش می افزاید: برخی تولیدکنندگان کوچک شیل اویل در آمریکا می توانند از دور خارج شوند، برزیل با مشکلات فناوری روبرو خواهد شد و روسیه امیدوار است بتواند دست کم جلو روند کاهش تولید خود را بگیرد.

کد خبر 246279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =