۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
  • کد خبر: 311170
گزیده‌های نفتی هفته

افتتاح سه طرح‌ پتروشیمی با فرمان رئیس جمهوری، مصرف گاز در مرز هشدار، دیدار وزیر نفت با مسئولان دو کشور عضو ائتلاف اوپک پلاس و اوضاع قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

افتتاح طرح‌های ملی پتروشیمی: واحدهای الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام، پتروشیمی هگمتانه و واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه پنجشنبه این هفته (چهارم دی‌ماه) با فرمان حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسمی رسید. رئیس جمهوری در آیین گشایش رسمی این طرح‌ها عنوان کرد: اگر دولت در طول هشت سال فعالیت خود و دوران جنگ اقتصادی و تحریم هیچ کاری نکرده باشد، همین افزایش ۲ برابری تولید محصولات پتروشیمی از رقم ۵۰ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن و از ارزش ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار، کاری بزرگ و ارزشمند است. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم با اعلام اینکه مجموع ارزش سه طرحی که به دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسیدند نزدیک به یک میلیارد دلار است، گفت: همه این طرح‌ها در غرب کشور قرار دارند، امروز در واقع جشن شکوفایی و جهش تولید برای غرب ایران است. وزیر نفت این را هم گفت که صنعت پتروشیمی ایران از نهالی کوچک در سال ۷۶ به درختی تنومند تبدیل شده است.

جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این آیین و از محل پتروشیمی ایلام اعلام کرد: فاز دوم پتروشیمی ایلام برای حدود ۱۳۰۰ نفر در زمان ساخت و ۱۹۰ نفر به‌طور مستقیم و ۶۵۰ نفر به‌طور غیرمستقیم در زمان بهره‌برداری اشتغال ایجاد کرده است و بیش از ۹۰ درصد کارکنان پروشیمی ایلام بومی استان هستند. ناصر شمخانی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی هگمتانه هم از همدان گفت: پتروشیمی هگمتانه برای نخستین بار در ایران و منطقه، آماده تولید پی‌وی‌سی با گرید پزشکی استاندارد است و رسول اشرف زاده، مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) هم اعلام کرد:  واحد سولفات پتاسیم سالانه حدود ۴۶۵ میلیارد تومان درآمدزایی خواهد داشت.

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام هم در آیین افتتاح سه طرح ملی نفت اعلام کرد: سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در حوزه نفت و گاز ایلام انجام شده که بی‌نظیر است. سید سعید شاهرخی استاندار همدان گفت: با اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، همدان به کارگاه تولیدی در کشور تبدیل شده است و محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی هم عنوان کرد: صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و دیگر صنایع مرتبط با پتروشیمی، روند توسعه این استان را شتاب می‌بخشد.

مصرف گاز در مرز هشدار: «مصرف روزانه گاز در بخش خانگی این روزها به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم هفته آینده تا روزانه ۶۵۰ میلیون مترمعب هم برسد» حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر در شامگاه چهارشنبه گفت که این روزها بیشتر نگرانی ما افزایش مصرف در بخش خانگی است و نگرانیم که اگر گازرسانی به صنایع کم شود باید سوخت جایگزین (مازوت و گازوئیل) برای آن مصرف شود و همین موضوع می‌تواند سبب آلودگی‌های محیط زیستی باشد که مشکلات حمل و نقل هم دارد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران صبح چهارشنبه هم در جمع خبرنگاران قرار گرفت و به افزایش ۱۰ میلیارد مترمکعبی مصرف گاز در کشور اشاره و با تشویق مردم به صرفه جویی عنوان کرد: مصوبه رایگان شدن گازبهای مشترکان از یکم دی‌ماه اجرا می‌شود و ما برای صدور قبض‌ها دست نگه داشته‌ایم تا طبق این مصوبه صادر کنیم و بخش زیادی از قبض‌هایی که در آینده به‌دست مشترکان می‌رسد رایگان خواهد بود.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم این هفته اعلام کرد که مصرف روزانه گاز کل کشور در نخستین روز زمستان امسال (۲۴ ساعت گذشته) در مقایسه با دوره مشابه پارسال، ۵۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته و به ۷۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

دیدار زنگنه با مسئولان کشورهای عضو اوپک پلاس: وزیر نفت این هفته با مسئولان دو کشور عضو ائتلاف اوپک پلاس (تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت-اوپک) دیدار و گفت‌وگو کرد. یکی در مسکو و دیگران در تهران. زنگنه  شامگاه یکشنبه (۳۰ آذرماه) در راس هیئتی به مسکو رفت و در بدو ورود به این کشور از بازار نفت به‌عنوان مهمترین محور مذاکرات با مقام‌های روس یاد کرد. وی روز دوشنبه (یکم دی‌ماه) هم پس از مذاکرات فشرده با الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی این کشور اعلام کرد: ما از سرمایه‌گذاری شرکت‌های روس در بخش‌های مورد نیاز صنعت نفت استقبال می‌کنیم. وزیر نفت ایران و معاون نخست وزیر روسیه همچنین خواستار تعمیق همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف به‌ویژه انرژی شدند. وزیر نفت شامگاه دوشنبه (یکم دی‌ماه) به تهران بازگشت و عصر روز سه‌شنبه (دوم دی‌ماه) با پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در ساختمان مرکزی وزارت نفت دیدار کرد. دو وزیر در این دیدار تحولات بازار نفت را بررسی کردند و وزیر انرژی جمهوری آذربایجان از فعالیت ایران در اوپک پلاس قدردانی کرد.

قیمت نفت در ۲۰۲۱: معاون نخست‌وزیر روسیه نخستین روز این هفته و پیش از دیدار با وزیر نفت ایران به عربستان رفت و با عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان دیدار کرد. آنها پس از پایان این دیدار اعلام کردند  ائتلاف اوپک پلاس ممکن است راهبرد کنونی خود برای مدیریت بازارهای نفت را تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید کنند تا مانع سوءاستفاده دلالان شوند. عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر و همزمان رئیس دوره‌ای اوپک هم این هفته اعلام کرد: اوپک نباید برای افزایش تولید در اوایل سال آینده عجله کند، زیرا تقاضای انرژی با ادامه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان همچنان ضعیف است.

اما قیمت نفت، بانک جهانی در گزارش اخیر خود که روز چهارشنبه (۲۶ آذرماه) منتشر شد، اعلام کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت که میانگینی از قیمت شاخص‌های نفت خام برنت، وست تگزاس اینترمدیت و دوبی است، در سال ۲۰۲۱، ۴۴ دلار و در سال ۲۰۲۲، ۵۰ دلار خواهد بود و نسبت به میانگین ۴۱ دلار برای هر بشکه در سال ۲۰۲۰ افزایش می‌یابد. شرکت بزرگ تجارت کالای ترافیگورا هم انتظار دارد تقاضای نفت در سال آینده به‌دلیل واکسیناسیون‌های انبوه احیا شود و قیمت این کالای راهبردی به ۵۵ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه برسد.

از دیگر اخبار این هفته بخش بین‌الملل نفت می‌توان به مذاکره شرکت گازپروم روسیه و ترکیه برای صادرات گاز به اروپا با خط لوله ترک استریم و افزایش تقاضای گاز در طول ۲۵ تا ۳۰ سال آینده اشاره کرد.

سایر اخبار: حفر و تکمیل بیش از ۴ هزار حلقه چاه نفت و گاز در کارنامه ملی حفاری، ابلاغ واریز ۴۰ لیتر سهمیه معوقه آذرماه خودروهای پلاک معلولان با سهمیه دی‌ماه، ابلاغ مصوبه رایگان‌شدن گازبهای مشترکان کم‌مصرف و حفظ توان بازگشت به تولید حداکثری در مناطق نفت‌خیز جنوب از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: بخش گاز در فصل پاییز رویدادهای مختلفی را پشت سر گذاشت از پویش گازرسانی استان سبز تا ثبت بالاترین رکورد ذخیره‌سازی گاز در کشور، اگر می‌خواهید در جریان این رویدادها قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود گزارش «صفر تا صد عملکردِ صنعت گاز در پاییز ۹۹» را مرور کنید، همچنین اگر می‌خواهید به درستی یا نادرستی انتقادهای وارد شده به وزارت نفت درباره ظرفیت‌سازی برای تولید نفت پی‌ببرید پیشنهاد می‌شود «ظرفیت‌سازی برای نگهداشت، تولید و توسعه نفت در اوج تحریم» را هم بخوانید.

کد خبر 311170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =