برنامه‌های وزارت نفت دولت سیزدهم برای پارس جنوبی مانع خاموشی‌ها شد/ لزوم سامان‌بخشی به مصرف گاز برای گذر امن از زمستان ۱۴۰۱

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: اگر برنامه‌های وزارت نفت و آقای اوجی برای توسعه فازهای پارس جنوبی نبود زمستان امسال در زمینه گاز با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شدیم و حتی در تابستان خاموشی‌ها را شاهد بودیم، اما با درایت وزارت نفت از وقوع این اتفاق جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مجتبی یوسفی امروز (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه) درباره گزارش کمیسیون انرژی مجلس درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: اگر امسال برنامه‌های وزارت نفت و آقای اوجی در توسعه فازهای پارس جنوبی پیاده نمی‌شد، زمستان امسال با مشکل جدی روبه‌رو می‌شدیم و حتی در تابستان خاموشی‌ها را شاهد بودیم، اما با اقدام‌های وزارت نفت جلو این اتفاق‌ها گرفته شد.

وی افزود: اگر هم‌اکنون صنعت نفت برای توسعه میدان‌های مشترک که سرمایه ملی هستند و از سوی بعضی از کشورها در حال به تاراج رفتن بود، اقدامی نکند، این منابع به دست همسایگان می‌رسد، بنابراین باید در این باره با جدیت گام برداشت.

نماینده اهواز و باوی در مجلس تصریح کرد: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، به‌صراحت اعلام کرده است که مصرف انرژی باید کاهش یابد، اما متأسفانه به اندازه کل اتحادیه اروپا مصرف گاز داریم.

یوسفی اظهار کرد: میانگین بازده نیروگاهی ما زیر ۳۸ درصد ثبت شده، اما در اروپا این رقم بالای ۶۰ درصد است، اگر در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در اصلاح قیمت‌ها و تأمین بخاری‌های با مصرف بهینه و مصرف بهینه سوخت در بخش حمل‌ونقل عمومی چاره‌ای اندیشیده می‌شد، بی‌شک به اندازه یک فاز پارس جنوبی می‌توانستیم کاهش مصرف داشته باشیم.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: با گزارشی که در صحن مجلس قرائت شد باید درباره تأمین آینده سوخت کشور نگران باشیم.

وی گفت: مصرف مشترکان کشور به‌طور میانگین سالانه ۷ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد، در سال ۸۹ هدفمندی یارانه‌ها را آغاز کردیم و در آن سال در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مسائل مربوط به رعایت بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها مانند دوجداره کردن پنجره‌ها را آغاز کردیم، اکنون ۲۶ میلیون خانوار مصرف‌کننده داریم که اگر اجرای کامل سیاست‌های صرفه‌جویی را لحاظ کنیم ناترازی گاز برطرف خواهد شد.

سنگدوینی افزود: هم‌اکنون ۲۰ میلیون خانوار در کشور از بخاری گازی برای گرمایش استفاده می‌کنند، از سال ۸۹ اقدام‌های زیادی برای بالابردن بازده بخاری‌های گازی انجام شد، اگر بازدهی تولیدکنندگان افزایش یابد معاول برداشت گاز از ۲ فاز پارس جنوبی جلو خواهیم افتاد.

موسی احمدی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای نیز درباره این گزارش تصریح کرد: سهم مصرف گاز ایران به‌گونه‌ای است که با مصرف کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند برابری می‌کند. گره خوردن تولید انرژی کشور با پارس جنوبی که تنها در سال ۱۴۰۰، ۲۳ میلیارد مترمکعب گاز از آن برداشت شده، اهمیت پارس جنوبی که ۷۵ درصد گاز کشور را تأمین می‌کند، دوچندان می‌کند.

علیرضا ورناصری قندعلی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این باره اظهار کرد: مانند پارسال، امسال نیز با ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز روبه‌رو هستیم که پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در ۶ ماه امسال رکورد مصرف گاز در کشور جابه‌جا شود، توجه داشته باشیم که باید در این باره به مدیریت مصرف سامان بخشیم.

هوشمندسازی شبکه توزیع گاز به مدد دانش‌بنیان‌ها و مراکز علمی

وی افزود: ورود به فضای هوشمندسازی شبکه توزیع گاز با دخیل کردن شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها باید انجام شود و در پیشبرد سیاست‌های بهینه‌سازی به کمک شرکت گاز بیاید، در بخش پرمصرف‌ها نیز باید توجه داشت که در کشور ۲۶ میلیون خانوار وجود دارد که بناست با تحقق هوشمندسازی پایش مهار مصرف انجام شود.

ورناصری تصریح کرد: در صورت اجرای این پروژه‌ها ایران ظرفیت تبدیل شدن به قطب انرژی منطقه را دارد، اگر ناترازی حوزه نفت و گاز برطرف نشود مشکلات صنعت، تولید و اشتغال ادامه خواهد داشت و برای تحقق زیرساخت‌های صنعت گاز به سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: پس از جنگ اوکراین و روسیه، ظرفیت مطلوبی برای ایران فراهم شده بود تا صادرات گاز را داشته باشیم، وزارت امور خارجه در این زمینه با جدیت ورود می‌کرد و این موضوع را در دست می‌گرفت.

وی افزود: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر وضع مطلوبی در وزارت نیرو ندارد و پیشنهاد ما این است که این سازمان به وزارت نفت ملحق شود، اگر در این باره اقدام نشود، شاهد هزینه‌های سنگین برای کشور خواهیم بود، همچنین مدیریت مصرف یکی از تکالیف وزارت نیرو بوده است که باید برای این موضوع با جدیت ورود کند، نخستین مشکل در بحث وضع ناترازی گاز در کشور نبود سرمایه‌گذاری است.

مهرداد ویس‌کرمی، نماینده خرم‌آباد در مجلس هم در این باره گفت: ما یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع گاز در دنیا هستیم و باید برای مصرف بهینه این حجم از ذخایر آینده‌نگری کنیم، امروزه دنیا به سمت مصرف دیگر منابع انرژی به غیر از سوخت‌های فسیلی  گام بر داشته است از این رو احتمال دارد نیاز آنها به نفت در آینده کم شود، بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که کمتر به منابع نفت و گاز متکی باشیم، همچنین مدیریت مصرف باید مدنظر قرار گیرد و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌توانند کمک‌های شایانی کنند.

کد خبر 463197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =