۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
  • کد خبر: 639736
پاکستان ساخت خط لوله واردات گاز از ایران را آغاز کرد

اسلام‌آباد ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران را پس از ۱۰ سال وقفه آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری جیو نیوز، پاکستان با موافقت کمیته انرژی دولت این کشور ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی از ایران را پس از ۱۰ سال وقفه آغاز کرد.

پاکستان همچنین در نظر دارد روند نقشه‌برداری و طراحی مهندسی مربوط به ساخت ۸۰ کیلومتر از این خط لوله گازی تا مرز ایران را بار دیگر بررسی کند.

یک منبع آگاه در وزارت انرژی پاکستان گفت: وزارت نفت در بودجه سال مالی جاری مبلغ قابل‌توجهی را برای این پروژه درخواست خواهد کرد. هزینه اجرای این پروژه حدود ۴۴ میلیارد روپیه پاکستانی برآورد شده است و روند تکمیل آن دو سال زمان می‌برد.

پاکستان در نظر دارد این پروژه خط لوله گاز را در دو فاز تکمیل کند و بر این اساس قرار است در فاز نخست ۸۱ کیلومتر از این خط لوله را از بندر گوادر تا خاک ایران احداث کند که در مراحل بعد به نوابشاه متصل می‌شود.

بنا بر این گزارش، تحول تازه در پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا بار دیگر مخالفت صریح خود را با این طرح ابراز کرده و درباره احتمال اعمال تحریم‌ها هشدار داده است. اجرای این پروژه که ۱۰ سال به تأخیر افتاده است، قرار بود در دسامبر ۲۰۱۵ تکمیل شود و در ژانویه ۲۰۱۵ به بهره‌برداری برسد.

دونالد لو، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا و آسیای مرکزی، گفته بود تلاش می‌کند از ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان جلوگیری کند.

با اینکه اجرای این پروژه سبب نگرانی متحدان غربی اسلام‌آباد خواهد شد، اما دولت پاکستان روز پنجشنبه (دوم فروردین) اعلام کرد برای ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران به معافیت تحریمی و مجوز آمریکا نیازی ندارد.

بر اساس توافقنامه‌ای که در سال ۲۰۰۹ بین ایران و پاکستان امضا شد، دو کشور ملزم شدند تا خط لوله این پروژه را در خاک خود احداث کنند.

کد خبر 639736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =