احتمال دو برابر شدن واردات گاز ترکیه از ایران

شانا _ گروه بین الملل: وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که در صورت حل و فصل موضوع قیمت گاز، احتمال می رود خرید گاز طبیعی از ایران را دو برابر کنیم.

به گزارش روزنامه حریت، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه یک روز پس از بازگشت از سفر به ایران گفت: اگر دو کشور درباره گازبها به توافق برسند، آنکارا می تواند حجم واردات گاز از تهران را دوبرابر کند.

وی در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز گفت: در جریان سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به ایران، خرید گاز از تهران یکی از مهمترین مسائل مورد بحث میان مقام های دو کشور بوده است.

ییلدیز با بیان این که دو کشور هنوز در این باره به توافق نرسیده اند، اظهار کرد: ما درباره چگونگی افزایش واردات گاز به 20 میلیارد مترمکعب و سازوکارهای لازم برای انجام این کار مذاکره کردیم.

وی گفت: ایران پیشنهاد فروش گاز بیشتر به بازار تشنه انرژی ترکیه را داده و این پیشنهاد در حال بررسی است.

وزیر انرژی ترکیه همچنین با بیان این که قیمت پیشنهادی ایران در این مرحله رضایت بخش نیست، گفت: بدیهی است که بدون توافق درباره گازبها، ما نمی توانیم چنین قراردادی امضا کنیم و تیم های ما به کار روی این برنامه ادامه خواهند داد.

ترکیه هم اکنون برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی از ایران ٤٩٠ دلار به این کشور می پردازد؛ این در حالی است که بهای هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی ترکیه از جمهوری آذربایجان و روسیه به ترتیب ٣٣٥ دلار و ٤٢٥ دلار محاسبه می شود.

ترکیه از مدت ها پیش درباره بالا بودن بهای گاز وارداتی از ایران شکایت کرده است؛ شرکت بوتاش ترکیه به منظور کمک به کاهش بهای گاز وارداتی از ایران، سال ٢٠١٢ در این باره به یک دادگاه بین المللی شکایت کرده بود.

ترکیه بخش عمده نیاز گازی خود را از طریق واردات تامین می کند؛  احتمال می رود تقاضای گاز این کشور در سال 2014 به 52 میلیارد مترمکعب برسد.

ییلدیز گفت: ما همچنین درباره تهاتر کالا با ایران مذاکره کرده ایم که به این وسیله می توانیم کالاهای مختلفی را با واردات انرژی سوآپ کنیم.

به گزارش شانا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «اسحق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران نیز پیش تر  پس از دیدار با اردوغان در تهران در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان این که دو کشور در زمینه صادرات گاز به نتایج خوبی رسیده اند، گفته بود: زمینه‌های فراوانی برای همکاری‌های تهران- آنکارا وجود دارد که می‌تواند حجم مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور را افزایش دهد و به تحقق هدف‌گذاری ٣٠ میلیارد دلاری منجر شود.»

وی همچنین روابط ایران و ترکیه را برادرانه و دوستانه ارزیابی و تصریح کرده بود: این روابط در سال های گذشته روند رو به رشدی داشته است و امیدوارم سفر اردوغان نقطه عطفی در روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور باشد.

جهانگیری به گفت و گوهای هیئت عالی رتبه دو کشور در جریان سفر نخست وزیر ترکیه به ایران  اشاره کرد و افزود: در این مذاکرات درباره مسائل مورد علاقه دو طرف، به ویژه مسائل اقتصادی گفت و گو و توافق های خوبی انجام شده است.

کد خبر 212071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =