تزریق گاز به نخستین مخزن ذخیره سازی کشور

شانا _ گروه گاز: با آماده شدن تاسیسات تزریق گاز مخزن سراجه قم در آبان ماه امسال، تزریق گاز به این مخزن (در صورت وجود گاز کافی) در زمستان انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز ایران درگفت و گو با شانا در توضیح این خبر افزود: بر اساس برنامه ریزی، توربوکمپرسورها و توربین های مورد نیاز برای تزریق گاز به مخزن ذخیره سازی گاز سراجه تا مهرماه امسال وارد سایت خواهند شد و با پایان یافتن عملیات نصب تاسیسات روزمینی این مخزن در پاییز امسال آماده تزریق گاز خواهد شد.

مسعود سامی وند تاکید کرد: به طور حتم تاسیسات این مخزن در سال جاری برای تزریق 7.3 میلیون متر مکعب و برداشت 4.5 میلیون متر مکعب گاز  آماده خواهد بود.

برداشت روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز از سراجه

ساومی وند برنامه شرکت ذخیره سازی گاز ایران برای مخزن سراجه را در سال آینده آماده سازی تاسیسات این مخزن برای تزریق روزانه7.3 میلیون متر مکعب و برداشت بیش از10 میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد.

وی با بیان این که در فاز دوم طرح ذخیره سازی گاز به مخزن سراجه قم  برای تزریق روزانه 10میلیون مترمکعب گاز و برداشت 20 میلیون متر مکعب از آن در برنامه ریزی شده است، گفت: در فاز سوم توسعه این مخزن، امکان تزریق 20 میلیون متر مکعب گاز در فصول گرم سال و برداشت 30 میلیون متر مکعب در فصول سرد سال وجود دارد.

سامی وند افزود: از ویژگی های این مخزن آن است که گازی که برای نخستین بار به مخزن تزریق می شود، پس از خروج دارای مقادیری از میعانات گازی است؛ به همین دلیل نیاز به فرآورش دارد، اما با ادامه روند تزریق گاز به این مخزن و برداشت از آن میزان خشک بودن گاز خروجی به شدت افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، طرح تبدیل میدان گازی سراجه قم به مخزن ذخیره سازی با هدف کنترل نوسان تولید و جبران کمبود گاز در ماه‌های سرد سال در شهر تهران در حال اجراست و با اجرای آن، گاز تولیدی از میدان‌های جنوب کشور در ماه های گرم سال در مخزن سراجه قم تزریق و ذخیره و در روزهای سرد سال، همزمان با افت فشار گاز، برای تامین مصارف به ویژه در شهر تهران، به خطوط سراسری وارد می‌شود.

با اجرای این طرح در ساعات پیک (اوج) مصرف گاز در کشور و با هدف تامین گاز به ویژه در پایتخت، امکان تزریق 21 میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری فراهم می شود.

مخزن سراجه قم که در 40 کیلومتری شهرستان قم واقع شده و از جمله مخزن های هیدروکربوری به شمار می رود که به دلیل نزدیک بودن به مناطق پر مصرف از موقعیت راهبردی مناسبی برخوردار است.

مخزن سراجه قم ظرفیت برداشت روزانه 30 میلیون مترمکعب گازطبیعی را خواهد داشت و با تلاش هایی که برای آماده سازی آن صورت می گیرد، در زمستان امسال، امکان برداشت روزانه چهار میلیون مترمکعب گاز ذخیره شده در آن فراهم خواهد بود.

کد خبر 145976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =