ساخت پروژه ایران ال ان جی شتاب می گیرد

شانا _ گروه نیرو: گروه مپنا اخیرا با امضای توافقنامه جدیدی با شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران، بعد از دو سال، سایت پروژه ایران ال ان جی را برای اجرای کارهای باقی مانده این پروژه تحویل گرفت.

مدیرعامل بخش نفت و گاز گروه مپنا در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که هم اکنون متخصصان این شرکت برای اتمام کارهای باقی مانده در بخش آب و برق وارد سایت پروژه ایران ال ان جی شده اند، گفت: در صورت پرداخت منابع مالی توسط کارفرما منطبق با قرارداد فی مابین اجرای این پروژه تسریع می یابد.

وحید معیر اظهار داشت: هم اکنون پروژه های تولید برق و آب پروژه ایران ال ان جی بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معیر افزود: تاکنون 5 واحد توربوژنراتور در پروژه ایران ال ان جی نصب و دو واحد آن تحویل کارفرما شده است؛ از طرف دیگر تجهیزات و کالاهای زیادی از این پروژه در بخش تولید آب شیرین خریداری و وارد سایت شده است.

به گزارش شانا، با راه اندازی کارخانه ایران ال.ان.جی در فاز نخست سالانه حدود 5 میلیون تن LNG تولید می شود و سالانه 4.5 تا حدود 5 میلیارد دلار با قیمت فعلی بازار درآمدزایی به همراه خواهد داشت.

پروژه e-LNG شامل انجام هر نوع کار الکتریکال مشتمل بر نیروگاه، شبکه توزیع برق و کمپرسورهاست که از سوی گروه مپنا در پروژه ایران ال.ان.جی انجام می شود، این بخش از کار حدود ٣٠ درصد از مجموع پروژه را به خود اختصاص می دهد.

e-LNG همچنین شامل ٦ کمپرسور ٧٠ مگاواتی و تعدادی کمپرسور ٤٠ ، ١٩، ٨، ٦ مگاواتی و یک نیروگاه ٨٤٠ مگاواتی است؛ نوع نیروگاه به کار رفته در این مجموعه، نسبت به نیروگاه هایی که در کشور ساخته می شود، تخصصی تر است، زیرا باید نسبت به تغییرات فرکانس و ولتاژ بسیار حساس باشد و درصوت کنترل نکردن فرکانس و ولتاژ، تاثیر بسزایی در تولید می گذارد و این موضوع بر پیچیدگی کار افزوده است.

پروژه ایران ال.‌ان.‌جی شامل سه پکیج (بسته) ساخت واحد مایع سازی گاز طبیعی پالایشگاه، مخازن ذخیره سازی ال.پی.جی و ال.ان.جی و اسکله و بندر است که با امضای قرارداد ٥٠٠ میلیون دلاری دو پکیج مخازن ذخیره سازی و اسکله و بندر در بهمن ماه سال گذشته، ساخت آنها به مشارکت شرکت‌های دایلم کره جنوبی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) واگذار شد.

مجموع ظرفیت ال.ان.جی تولیدی این پروژه ١٠ میلیون و ٥٠٠ هزار تن و با ارتقای سیستم نیروگاه، تولید ٤ میلیون و ٨٠٠ هزار تنی این پروژه به ١٠ میلیون و ٥٠٠ هزار تن افزایش یافته است.

این پروژه از طریق فاینانس تامین اعتبار می‌شود و شرکت ایران ال.ان.جی امیدوار است ٧٠ درصد پروژه از طریق فاینانس و ٣٠ درصد آن را از بخش داخلی به ویژه شرکت ملی نفت ایران تامین کند.

بخش بالادستی فاز ١٢ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را شرکت پتروپارس اجرا می کند و با پیشرفت همزمان دو بخش بالادستی و پایین دستی پروژه ایران ال.ان.جی، گاز این فاز به ال.ان.جی تبدیل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، طراحی پایه پروژه ایران ال.ان.جی را کنسرسیومی‌ از شرکت‌های ژاپنی و فرانسوی با نظارت شرکت ملی صادرات گاز ایران انجام داده اند و پروژه شامل سه بخش واحد مایع‌سازی گاز طبیعی، مخازن ذخیره‌سازی و اسکله و تاسیسات بندری است.

کد خبر 217510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =