ایران سومین تولید کننده نفت اوپک است

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود با اشاره به رشد روزانه 100 هزار بشکه ای تولید نفت ایران در ماههای سپتامبر و اکتبر، این کشور در رده سومین تولید کننده نفت اوپک قرار داد.

به گزارش شانا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود با عنوان "دسترسی پذیری و قیمت نفت و فرآورده های نفتی تولیدی در کشورها به غیر از ایران" اعلام کرد که میانگین تولید روزانه نفت خام و مایعات گازی ایران در دو ماه سپتامبر و اکتبر به سه میلیون و 400 هزار بشکه رسید که از این مقدار، دو میلیون و 800 هزار بشکه مربوط به تولید نفت خام است. 

بر اساس این گزارش، تولید روزانه نفت خام ایران در ماههای سپتامبر و اکتبر نسبت به مدت مشابه پارسال با افزایش 100 هزار بشکه ای رو به رو بوده است.

تولید روزانه مایعات نفتی ایران همچنان پایین تر از میانگین تولید سه میلیون و 600 هزار بشکه ای این کشور در سه سال پیش است اما 200 هزار بشکه بیشتر از تولید روزانه سه میلیون و 200 هزار بشکه ای است که ایران در سال 2013 تولید می کرد.

این اداره همچنین در ارزیابی پیشین خود در باره مجموع تولید مایعات نفتی ایران در سال 2013 بازنگری کرده بود و با کاهش 200 هزار بشکه ای، تولید روزانه نفت و میعانات گازی ایران را در سال گذشته میلادی سه میلیون و 200 هزار بشکه اعلام کرد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین اعلام کرد که افزایش عرضه نفت خام و کاهش تقاضای این محصول در جهان سبب افت قیمتهای نفت به پایین ترین سطح در چهار سال اخیر شده است.

این موسسه افزود که افزایش تولید نفت در عراق و لیبی سبب کاهش نگرانیها نسبت به خطرهای ژئوپولتیکی و تأثیر آن بر عرضه کوتاه مدت نفت در ماههای سپتامبر و اکتبر شد. 

بنا بر این گزارش، میانگین تولید روزانه نفت خام عراق در ماههای سپتامبر و اکتبر به 3.5 میلیون بشکه رسید که 300 هزار بشکه بیشتر از مقدار تولید شده در دو ماه گذشته است. 

این گزارش می افزاید که افزایش تولید در میدانهای نفتی در جنوب عراق و همچنین میدانهای تحت کنترل منطقه کردستان عراق عامل بالا رفتن تولید در این کشور شده است.

در همین حال، میانگین تولید روزانه نفت لیبی در ماه سپتامبر و اکتبر با 400 هزار بشکه افزایش نسبت به دو ماه گذشته به 900 هزار بشکه رسید، این در حالی است که این کشور برای رسیدن به حداکثر ظرفیت تولیدی و یا حفظ تولید در سطح کنونی همچنان با چالشهای زیادی رو به رو است. 

کد خبر 227986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =