توافق نکردن روسیه و مکزیک برای کاهش تولید نفت قیمتها را پایین آورد

تنها یک روز مانده به نشست بسیار مهم اوپک، قیمتهای نفت در بازارهای جهانی در روز سه شنبه (چهارم آذرماه) در واکنش به دیدارهای بی نتیجه سران نفتی دنیا در وین کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت جهانی نفت در پایان معاملات روز سه شنبه (چهارم آذرماه) پس از این که دیدار مقامات عربستان و ونزوئلا با کشورهای غیر عضو اوپک از جمله روسیه و مکزیک برای کاهش تولید نفت بی نتیجه ماند، نزدیک به یک دلار کاهش یافت.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان که برای شرکت در نشست روز پنجشنبه (ششم آذرماه) سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین به سر می برد، دیروز (چهارم آذرماه) با مقامهای ونزوئلا، روسیه و مکزیک دیدار کرد و بر سر موضوع سقوط 30 درصدی قیمت نفت در ماههای گذشته گفتگو کرد.

رافائل رامیرز، وزیر امور خارجه ونزوئلا و وزیر نفت پیشین این کشور، تلاش می کند برای احیای قیمت نفت، کشورهای تولیدکننده نفت را به اقدامی مشترک بخواند. دیدارغیرمنتظره مقامهای عربستان و ونزوئلا در وین، امیدها را برای رسیدن به توافقی زودهنگام بالا برد.

پایان دیدارها اما نشانی از توافق در آینده نزدیک نداشت و رامیرز در این باره اظهار کرد که هر چهار کشور معتقدند که قیمت 80 دلار برای هر بشکه نفت مناسب نیست، و افزود: قرار شد سه ماه آینده، دیدار مجددی داشته باشیم.

جان کیلدوف، کارشناس صندوق انرژی اگین کپیتال، گفت: به شکل واضحی از دیدار امروز مشخص است که عربستان کاهش تولید نفت نمی خواهد و بنابراین به نظر نمی رسد شاهد این موضوع باشیم.

وی افزود: اعضای اوپک تاکنون نقش خودرا خوب بازی کرده اند، طوری رفتار کرده اند که واکنش آنها به سقوط قیمتها کاهش تولید نفت است، من معتقد بودم که کاهشی در تولید نفت نخواهیم داشت اما بازی آنها حتی من را نیز نگران کرد.

قیمت نفت دریای شمال در پایان معاملات روز سه شنبه (چهارم آذرماه) با یک دلار و سه سنت کاهش به 78 دلار و 65 سنت رسید.

بهای نفت دبلیو تی آی آمریکا نیز دیروز یک دلار و 17 سنت کاهش یافت و در سطح 74 دلار و 61 سنت تثبیت شد.

روسیه که عضو اوپک نیست، مدتهاست به این سازمان برای کاهش تولید نفت فشار می آورد. این کشور به تازگی با اعلام این که حاضر است 300 هزار بشکه از تولید خود را برای بالا بردن قیمتها کم کند، سعی می کند اوپک را به کاهش تولید نفت متقاعدکند.

عربستان، بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک، تاکنون در باره کاهش تولید نفت اظهار نظری نکرده است.

کد خبر 229673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =