درخواست کویت از عربستان برای از سرگیری تولید میدان الخفجی

کویت از عربستان خواست تا تولید نفت خام در میدان فراساحلی الخفجی واقع در منطقه بی طرف میان دو کشور از سرگرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کویت، رسانه های کویتی امروز (سه شنبه، ششم مردادماه) در گزارشهایی اعلام کردند که کویت از عربستان سعودی خواسته تا برداشت نفت خام از میدان فراساحلی الخفجی واقع در منطقه بی طرف میان دو کشور از سرگرفته شود.

دولت کویت، ریاض را مقصر از دست رفتن بخشی از درآمدهای نفتی این کشور حاشیه خلیج فارس می داند.

علی العمیر، وزیر نفت کویت در نامه ای خطاب به همتای عربستانی خود، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان گفت: تصمیم ریاض برای توقف برداشت نفت خام از میدان الخفجی قرارداد 50 ساله میان کویت و عربستان را نقض کرده است.

روزنامه کویتی الرای در گزارشی با استناد به نامه وزیر نفت کویت برای وزیر نفت عربستان اعلام کرد که تصمیم دولت ریاض مبنی بر تعطیلی تولید میدان الخفجی زیان قابل توجهی به کویت وارد کرده است.

تولید نفت خام میدان فراساحلی الخفجی که روزانه توان تولید 300 هزار بشکه نفت خام را دارد و با مشارکت دو کشور اداره می شود، در ماه اکتبر 2014 فعالیتش متوقف شد.

کویت اعلام کرد: عربستان سعودی سعودی یکطرفه به دلیل نگرانیهای زیست محیطی تولید از میدان را متوقف کرده است، اگرچه قرار بود بر اساس یک توافقنامه مشترک این مشارکت پنج سال ادامه داشته باشد.

العمیر گفت: عربستان سعودی توافقنامه سال 1965 میلادی برای برداشت سهمی مشترک از میدان الخفجی و اجرای عملیات مشترک که در مارس 2010 امضا شد را نقض کرده است.

کار روی میدان وفره نیز برای اجرای عملیات تعمیر و نگهداری تعطیل شد اما دیگر برداشت نفت از این میدان از سرگرفته نشد.

عربستان و کویت در ماه ژوئن گفتگوها را برای حل این اختلافها آغاز کردند.

این میدان نفتی فراساحلی ظرفیتی نزدیک به ٣٠٠ هزار بشکه در روز دارد و در منطقه ای بی طرف میان کویت و عربستان واقع شده است.

مسئولیت اداره میدان نفتی خفی بر عهده شرکت خفی جوینت آپریشن است که از سرمایه گذاری مشترک شرکت نفت دولتی آرامکوی عربستان و شرکت نفت کویت تشکیل شده است.

بر اساس توافقنامه داخلی که به امضای عبدالله هلال، مدیر عامل خفجی جوینت آپریشن رسیده است، تصمیم به تعطیلی میدان نفتی خفجی در حالی در درون شرکت گرفته شد که مجادله طولانی مدت میان عربستان و کویت بر سر این مسئله نتیجه ای در بر نداشت.

توافقنامه داخلی یاد شده پیشنهاد داده است که میدان نفتی خفجی زمانی که بتواند استانداردهای زیست محیطی تعیین شده به وسیله اداره محیط زیست و زمین شناسی عربستان را رعایت کند، فعالیت خود را ازسر می گیرد.

پروژه مشترک عربستان و کویت (خفجی جوینت اوپریشن) که بوسیله شرکت آرامکو گلف اوپریشین، یکی از شرکت های تابعه شرکت دولتی نفت سعودی آرامکوی عربستان و شرکت نفت کویت گلف (کی جی او سی) آغاز شد، برنامه دارد تا سال ٢٠١٩ ظرفیت تولید نفت این پروژه را تا ٤٠٠ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

همچنین شرکت آمریکایی شورون در بخش متعلق به عربستان سعودی فعالیت می‌کند.

شرکت کی جی او سی در بخش کویتی این منطقه بی طرف مرزی فعالیت می کند، ضمن آن که تعیین خطوط مرزی این منطقه بر اساس معاهده هایی در دهه ١٩٢٠ صورت گرفته است.

این پروژه هفت میلیارد دلاری میدان های نفتی و گازی در این منطقه بی طرف را به مرحله بهره برداری می رساند.

کد خبر 244707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =