اندونزی عضو وابسته آژانس بین المللی انرژی می شود

وزیر انرژی اندونزی اعلام کرد که این کشور آسیایی در نشستی در ماه نوامبر عضو وابسته آژانس بین المللی انرژی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سودیرمان سعید امروز (پنجشنبه، 16 مهرماه) اعلام کرد: اندونزی در کنار چین و مکزیک در یک نشست در پاریس عضو وابسته آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای) خواهد شد.

عضویت اندونزی در آژانس در حالی رخ می دهد که این کشور جنوب شرق آسیایی به تازگی عضویت خود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را دوباره فعال کرده است.

اندونزی طی درخواستی به طور رسمی از دبیرخانه اوپک خواهان بازگشت به این نهاد بین المللی شد، اوپک نیز این درخواست را پذیرفته است.
 
اندونزی در سال ١٩٦٢ یک بار به عضویت اوپک در آمد، اما در یکم ژانویه سال ٢٠٠٩ عضویت خود را در سازمان به حال تعلیق در آورد.
با توجه به بازخورد مثبت اعضای اوپک، از وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی، برای حضور در نشست ١٦٨ اوپک در چهارم دسامبر سال ٢٠١٥ (١٣ آذرماه) دعوت شده است. 

سعید به خبرنگاران گفت: عضویت ما در اوپک، آژانس بین المللی انرژی و دیگر نهادهای بین المللی مهم است.

وی افزود: پیوستن به این سازمانها سبب فعال شدن بیشتر اندونزی در دیپلماسی بین المللی و ایجاد پلی میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان می شود.
اندونزی پیش از ترک اوپک در اوایل سال ٢٠٠٩ میلادی که قیمتها به اوج خود رسیده بود، تنها عضو آسیایی این سازمان ظرف حدود ٥٠ سال گذشته بود، با افزایش تقاضای داخلی و افت تولید این کشور جنوب شرق آسیا به وارد کننده خالص نفت خام بدل شد.
اندونزی امیدوار است با پیوستن دوباره به اوپک روابط خود را با تولید کنندگان بزرگ بهبود بخشد، قصد این کشور امضای قراردادهای بلند مدت تامین نفت و فرآورده های نفتی و سرمایه گذاری در بخشهای انرژی است.
وزیر انرژی اندونزی پیش تر در گفتگو با رویترز گفته بود: با جدا شدن از اوپک در سال ٢٠٠٩ ما به طور کامل برای تامین بنزین مورد نیاز خود به دلالان خرد وابسته شدیم و این موضوعی است که ما می خواهیم با عضویت دوباره در اوپک از آن رهایی یابیم.
سعید عنوان کرده بود: چنانچه ما در مرکز فعالیتها و هسته مرکزی تصمیم گیریها باشیم، جایگاه اندونزی ارتقا می یابد.
کد خبر 248082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =