شرکتهای ایتالیایی اشتهایی زیاد برای همکاری با ایران دارند

رئیس سازمان تجارت ایتالیا اعلام کرد: در رقابت برای ورود به بازار بخش نفت و گاز ایران، ایتالیایی ها جایگاه مطلوبی دارند.

ریکاردو مونتی، رئیس سازمان تجارت ایتالیا در گفتگو با خبرنگار شانا از عزم جدی شرکتهای ایتالیایی برای مشارکت با شرکتهای ایرانی در بخشهای مختلف انرژی، اقتصادی و بازرگانی، بویژه در زمینه صنعت نفت و گاز، خبر داد.

مشروح سخنان این مقام ایتالیایی، در ادامه آمده است.

از حدود بیش 100 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز ایران، چه مقدار را ایتالیا می تواند فراهم کند؟

نکته نخست این است که بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری، برنامه دولت ایران برای توسعه بخش انرژی، بویژه بخش نفت و گاز برنامه ریزی شده است. ظرفیتهای عظیمی وجود دارد. همانطور که معاون وزیر نفت ایران گفت، این کشور حوزه خلیج فارس در مجموع بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد. ایران اکنون روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت صادر می کند، اما در سالهای آینده این رقم می تواند به روزانه دو میلیون و 600 تا دو میلیون و 700 هزار بشکه برسد. همه اینها، مستلزم توسعه گسترده زیرساختهاست.

ایتالیا تقریبا در همه زمینه ها از شیرهای صنعتی تا لوله های برای صنایع ویژه تا افزایش بهره وری دکلهای حفاری، در سطح جهان پیشرو ست و می تواند در این برنامه کمک کند. از این رو فرصت یک تعامل تجاری شرکتهای ایتالیایی با ایران وجود خواهد داشت، البته برای محقق کردن این فعالیتهای گسترده، شرکتهای ایتالیایی در حال تلاش برای ایجاد حضور مستقیم در ایران هستند که می تواند شامل فعالیتهای تولیدی نیز باشد. البته این مسئله به طور عمده به مقررات و سازکارهای مشارکتهای مورد نیاز، بستگی دارد. بنابراین، شرکتهای ایتالیایی بی گمان به اینجا آمده اند تا افزون بر بررسی بازار، نسبت به پروژه های جذاب شناخت پیدا کنند. آنها همچنین برای فعالیت تجاری، به دنبال شریکان خود در ایران هستند، از این رو با دقت، مقررات را بررسی می کنند تا تصمیم بگیرند که چه زمانی و چگونه و در چه قالبی سرمایه گذاری کنند و حضور مستقیم داشته باشند.

در زمینه تولید، ما شنیده ایم که هیچ محدودیت خاصی برای ساختار مالکیت وجود ندارد، اما در زمینه بخش نفت و گاز، محدودیتهایی در زمینه مالکیت وجود خواهد داشت، که همان بحث 51 به 49 درصد است، با این حال شرکتهای ایتالیایی مطمئن هستند که می توانند فعالیت بسیار خوبی در ایران داشته باشند و می توانند همتایان توانا و جدی در  همه زمینه های تکمیل زنجیره ارزش بیابند.

درباره سطح کنونی تجارت میان ایران و ایتالیا و سطح مطلوب آن در آینده، چه نظری دارید؟

در گذشته، ما بزرگترین مشتری و شریک نخست تجاری ایران بودیم. سطح تجارت بسیار نامتوازن بود زیرا ما پنج میلیارد دلار نفت وارد و یک میلیارد دلار دستگاهها و تجهیزات صادر می کردیم. باور دارم که در آینده، بویژه با توجه به افت قیمت نفت، می توانیم یک تجارت متوازنتر ایجاد کنیم. ایران اقتصاد بسیار متنوعی دارد، از این رو امیدواریم که همکاریهای دو طرف در زمینه های کشاورزی، قطعات خودرو و بهداشت افزایش یابد. هدف شخصی من این است که بتوانیم چهار تا پنج میلیارد دلار تجارت در سه سال آینده داشته باشیم که توازن بیشتری میان دو کشور وجود داشته باشد، اما این تنها یک امیدواری است.

موقعیت ایتالیا را در رقابت با دیگر شرکتهای اروپایی برای مشارکت با ایرانیها، چطور ارزیابی می کنید؟

گمان می کنم که در موقعیت بسیار خوبی هستیم. سرمایه گذاری هنگفتی در ایران داریم. این پنجمین دیدار سطح بالا هیئتهای ایتالیایی در 6 ماه گذشته و سومین دیدار در کمتر از دو ماه و نیم گذشته است. برای اعزام هیئتهای بیشتر، برنامه داریم و اشتهای زیادی برای ورود به ایران وجود دارد. به تلاش خود ادامه می دهیم. گمان نمی کنم دیگران رابطه سنتی قوی تری با این کشور داشته باشند و افزون بر این، شرکتهای ایتالیایی هم اکنون نیز پیوندهای بسیار دارند که تلاش می کنیم آنها را احیا کنیم. گمان می کنم که این یک مسابقه است، اما باور دارم که ایتالیا جایگاهی بسیار خوب دارد. اگر به اطلاعات مهم امروز نگاه کنید، گمان می کنم تاکنون بزرگترین قرارداد در زمینه صنعت هواپیمایی بوده که شرکت آلمانی-فرانسوی ایرباس در آن مسلط است، اما اگر به همه زمینه های دیگر توجه کنید، ایتالیا جایگاهی بسیار خوبی دارد، بویژه در زمینه صنعت نفت و گاز، عرضه کنندگان و فناوری بخش خصوصی ما، جایگاهی بسیار بسیار خوب در این رقابت در اختیار دارد.

کد خبر 254970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =