استفاده از قابلیتهای دانشگاهها برای بهینه کردن مصرف انرژی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: دانشگاه در مسیر پایش مصرف انرژی یاری رسان این شرکت است و می توان بسیاری از کارها را به دانشگاهها سپرد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی وکیلی صبح امروز (سه شنبه، 21 اردیبهشت ماه) در مراسم امضای تفاهمنامه این شرکت با دانشگاه تهران در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی، این تفاهمنامه را نخستین تجربه دوران مسئولیت خود دانست و افزود: از توان دانشگاه تهران در همه زمینه ها بویژه در بخش انرژی می توانیم استفاده کنیم و در این همکاری هیچ محدودیتی برای خودمان قائل نیستیم.

وی با اشاره به جلسه اخیر شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با پژوهشکده سوخت، پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران افزود: بر این اساس توافق شد یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای واردات دستگاهی از اتریش به آنها پرداخت شود که با اتصال آن به اتوبوسها و کامیونها میزان پایش مصرف را اندازه گیری می کند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت یکی از وظایف این شرکت را پایش مصرف انرژی در کشور دانست و تصریح کرد: با توجه به اختیارهای این شرکت، تذکرهای لازم و جدی به کارخانه ایران خودرو برای اصلاح سه محصول آن داده شده است.

در این مراسم، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز با ابراز خرسندی از همکاری با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از سیاستهای محوری دانشگاه را تعامل با جامعه عنوان کرد و افزود: بدون همکاری و تعامل با دانشگاه و مراکز علمی اتفاق مثبتی در زمینه های پیشرفت در کشور نمی‌افتد.

رئیس دانشگاه تهران، با اشاره به ظرفیتهای عظیم دانشگاه تهران اظهار کرد: در صورتی که از این توانمندیها به خوبی استفاده نشود، به نتایج قابل توجهی در رفع مشکلات جامعه دست نخواهیم یافت.

نیلی احمدآبادی، زیرساختهای علمی، وجود موسسه‌های انرژی، آب، محیط زیست و دیگر موسسه‌های تحقیقاتی این دانشگاه را از جمله قابلیتهای مناسب برای وارد شدن به عرصه های تخصصی و سرانجام توسعه کشور اعلام کرد.

به گفته وی، دانشگاه تهران به دلیل قدیمی بودن ساختمانها، وسعت و مراکز و دانشکده های متعدد و تعداد ساعات کار طولانی خود به‌عنوان یکی از سازمانهای بزرگ مصرف انرژی است و باید بررسی شود تا به یک الگوی صحیح مصرف برسیم.

نیلی احمدآبادی، یکی از ماموریتهای دانشگاه تهران را تبدیل شدن به دانشگاه سبز اعلام کرد و گفت: در این راستا از حمایتهای سازمان ملل و برخی کشورها برخوردار خواهیم بود.

حامد حوری جعفری،مشاور مدیر عامل و مسئول اجرای قانون 1770 نماینده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز در مراسم امضای تفاهمنامه  با بیان اینکه 99 درصداز حاملهای انرژی را نفت و گاز تشکیل می دهد که در سیستم انرژی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: از نظر ذخایر گاز طبیعی نیز در دنیا رتبه نخست را در اختیار داریم و از نظر نفت خام رتبه چهارم دنیا را در اختیار داریم.

وی، با اشاره به بالابودن شدت مصرف انرژی در کشور آن را حدود 9 برابر ژا پن و چهار برابر میانگین جهانی اعلام کرد.

حوری جعفری، با ذکر ظرفیتهای صنعت، خانگی و حمل نقل با اعمال راهکارهای کم هزینه به ترتیب به آمار 45 درصد، 30 درصد و 25 درصدی اشاره کرد و گفت: مطابق اهداف برنامه ششم توسعه شدت انرژی در کشور باید نصف شود و این کاهش الزامی است که باید با هدف افزایش بهره وری صورت گیرد.

وی، گفت: برای تحقق این مهم شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تمرکز بر حاملهای فسیلی، گاز طبیعی و سوختهای مایع برنامه های مختلفی را در قالب دو راهبرد اساسی شامل قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تعریف کرده است.

حوری جعفری، با اشاره به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر گفت: در قالب این ماده 6 طرح با مصوبه شورای اقتصاد به ارزش 16.5 میلیارد دلار با  صرفه جویی معادل 165 میلیارد دلار پیش بینی شده است  که می توان از افزایش کارایی در موتورخانه های کشور، نوسازی ناوگان تاکسی  و جایگزینی تاکسیهای فرسوده با تاکسیهای گازسوز نام برد.

تفاهمنامه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و دانشگاه تهران صبح امروز  در محل دانشگاه تهران از سوی علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران امضا شد، براساس این تفاهمنامه این دو مجموعه در زمینه تعریف و اجرای طرحهای پژوهشی، مطالعاتی، توسعه ای، کاربردی و مشاوره ای در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی همکاری خواهند کرد.

کد خبر 260446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =