کنترل قاچاق فرآورده های نفتی مستلزم اصلاح قیمت است

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارائه آخرین آمارها در زمینه مبارزه با قاچاق از ۹ برابر شدن کشفیات قاچاق در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: قاچاق سوخت در کشور بیش از 75 درصد کاهش یافته است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاسم خورشیدی امروز (یکشنبه، هفتم شهریور) در یک نشست خبری با اشاره به این که در سال 92 با توجه به نوسانات ارزی و نرخ تورم در کشور، قاچاق مقرون به صرفه بود اظهار کرد: در سال 92، قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بود که 18 میلیارد دلار آن قاچاق ورودی و هفت میلیارد دلار هم مربوط به قاچاق خروجی می‌شد.

وی افزود: بنابراین ستاد در آن شرایط یک برنامه پنجساله تحت تأثیر قانون جدید سال 92 تدوین کرد که 70 درصد مجموع برنامه‌های آن رویکرد اقتصادی داشت و تلاش داشت تا قاچاق را از صرفه خارج کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در نتیجه اجرای برنامه‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق از 25 میلیارد دلار سال 92 به 19.8 میلیارد دلار در سال 93 کاهش یافت و در ادامه این روند کاهشی، در سال 94 به 15.5 میلیارد دلار رسید که انتظار می‌رود این روند کاهشی با توجه به مجموعه اقدام ها، شیب بیشتری داشته باشد.

خورشیدی تصریح کرد: در حوزه کشفیات، دستگاه‌های عضو ستاد در سال 92، حدود 1200 میلیارد تومان در سال 93 بیشتر از 1700 میلیارد تومان و در سال 94 بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان کشفیات قاچاق داشتند.

 9 برابر شدن کشفیات کالاهای قاچاق

وی تصریح کرد: بنابراین، در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال عدد کشفیات 9 برابر شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر این که افزایش کشفیات ناشی از افزایش قاچاق کالا نبوده است، گفت: کمیته ویژه مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته و کلان با حضور نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، گمرک و... شکل گرفت و دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌ها به این منظور تدوین و ابلاغ شد که در نتیجه آن، نیروی انتظامی در 19 استان کشور قرارگاه ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل داد و امکانات لجستیک و نیروی انسانی ویژه‌ای را در این 19 استان صرفاً برای مبارزه به کار گرفت که منجر به افزایش کشفیات قاچاق شد.

خورشیدی تصریح کرد: وزارت اطلاعات هم ستاد ویژه‌ای با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق کالا تشکیل داد و نیروها و امکانات بیشتری را به خدمت گرفت.

وی عنوان کرد: همچنین در راستای افزایش کشفیات قاچاق کالا، گمرک جمهوری اسلامی ایران در 2 سال گذشته با ایجاد پنجره واحد در گمرکات کشور و به کارگیری سامانه‌های الکترونیکی، قدرت کشف بیشتری را در کشف کالای قاچاق از مبادی رسمی داشته و قاچاق کالا از این مبادی سخت شده است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز تصریح کرد: اموال مکشوفه قاچاق تحویل سازمان املاک تملیکی می‌شود و پس از محرز شدن قاچاق این کالاها، این سازمان به شرط امکان صادرات، آنها را به فروش می‌رساند و در غیر این صورت امحاء می‌شود.

به گفته خورشیدی، راهکار مبارزه با قاچاق کالا و سوخت این بود که نظام سهمیه‌بندی را دچار تحول کنیم که در 2 سال گذشته این اتفاق افتاد و در برخی فرآورده‌ها مانند بنزین از سازوکار قیمت استفاده کردیم، به طوری که قیمت بنزین از 400 تومان طی دو سال به یکهزار تومان افزایش یافت و با این کار، قاچاق بنزین از صرفه خارج شد.

وی افزود: در دیگر فرآورده‌های نفتی مانند نفت کوره، گازوئیل و... کماکان به لحاظ قیمت، با قیمت‌های جهانی فاصله معناداری وجود دارد، به طوری که گازوئیل در کشور ما لیتری 300 تومان اما در کشور همسایه 2300 تومان است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز اظهار کرد: هر لیتر نفت سفید در کشور 400 تومان و در خارج از کشور 2500 تا 5000 تومان است که این اختلاف قیمت‌ها قاچاق را مقرون به صرفه می‌کند.

خورشیدی تصریح کرد: بر این اساس، سهمیه بخش‌های مختلف کشاورزی، بازرگانی و حمل و نقل دستخوش تحول شد و بیشتری تحول را در بخش حمل و نقل دیزلی ایجاد شد تا تخصیص به آن براساس پیمایش انجام شود که آثار قابل ملاحظه‌ای بر کاهش مصرف داشت.

وی افزود: مجموع  مصرف پنج فرآورده نفتی مانند نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و ... در سال 1392 به طور میانگین در کشور 247 میلیون لیتر بود که این عدد با اقدام های انجام شده به 227 میلیون لیتر در سال 93 و در سال 94 به 146 میلیون لیتر کاهش یافت.

کاهش 75 درصدی قاچاق سوخت در کشور

خورشیدی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های وزارتخانه های نفت، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت نیرو و... توانستیم قاچاق سوخت را به میزان بیش از 75 درصد در کشور کاهش دهیم.

وی افزود: بنابراین قاچاق خروجی از بیش از هفت میلیارد دلار در سال 1392 به کمتر از 900 میلیون دلار در سال 94 رسید.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز عنوان کرد: با تمهیدات انجام شده، امکان ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی در کشور وجود ندارد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز تصریح کرد: حذف تبصره مربوط به کارت سوخت در قانون بودجه 95 به منزله حذف کارت سوخت نیست و در این ارتباط دولت باید متعاقباً تصمیم‌گیری کند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که دولت خواهان حذف کارت سوخت بنزین است اما به دنبال حذف سامانه هوشمند سوخت برای گازوئیل نیست و خواستار حفظ سامانه تا زمان منطقی شدن مقدار مصرف و قیمت گازوئیل و مهار قاچاق این فرآورده است.

خورشیدی تاکید کرد: هیچ واحد صنفی اجازه فروش و عرضه کالای قاچاق را ندارد و در سطح نخست، برخورد با واحدهای صنفی متخلف توسط اتحادیه‌های صنفی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در سطح دوم هم اتاق های اصناف شهرستان ها مسئول برخورد با واحدهای صنفی متخلف عرضه‌کننده کالای قاچاق هستند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز گفت: سعی ما بر این است که برخورد دستگاه‌های متولی دولتی مانند نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و بازرسین صنعت و معدن با واحدهای صنفی عرضه‌کننده کالای قاچاق حداقل باشد و در صورتی که اتحادیه‌های صنفی و اتاق‌های اصناف به وظایف خود در این رابطه عمل نکنند، دستگاه‌های دولتی وارد موضوع شوند.

کد خبر 267937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =