حمل ریلی بار به صرفه جویی در مصرف انرژی می انجامد

وزیر راه و شهرسازی گفت: حمل بار بویژه سنگهای معدنی از طریق حمل و نقل جاده‌ای عقلانی نیست و برای حفظ محیط زیست، ایمنی، صرفه‌ جویی انرژی و سایر مسائل باید از طریق حمل و نقل ریلی جا به‌ جا و منتقل شوند.

به گزارش شانا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، امروز (چهارشنبه، 17 شهریورماه) در آیین گشایش خط آهن خواف - سنگان گفت: هم اکنون پروژه بزرگی را افتتاح کردیم که اصل پروژه حدفاصل خواف در ایران و هرات در افغانستان است که 77 کیلومتر تا مرز شمتیغ در روستای مرزی ایران تکمیل شده است.

وی با بیان این که منطقه خواف غنی‌ترین معادن سنگ جهان را در اختیار دارد، افزود: با اجرای این پروژه ما موفق به حمل 2 و  نیم میلیون تن بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوبی ایران شده‌ایم.

آخوندی با اشاره به ظرفیت معادن موجود در این منطقه تصریح کرد: ارقام حاکی از یک ظرفیت میلیاردی است، به همین دلیل این منطقه از جهت استراتژیک و دسترسی بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: حمل این ثروت از طریق حمل و نقل جاده‌ای عقلانی نیست و برای حفظ محیط زیست، ایمنی، صرفه‌ جویی انرژی و سایر مسائل باید از طریق حمل و نقل ریلی جا به‌ جا و منتقل شود.

وی با توجه به سرمایه‌ گذاری‌ های صنعتی در خواف، تاکید کرد: سالانه 8 میلیون تن عملیات معدنی انجام می‌شود که 2 و نیم میلیون تن از این حجم را به ریل منتقل کرده‌ایم، اما باید حجم حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی در این منطقه را افزایش دهیم.

آخوندی با اشاره به اهمیت راه‌ آهن خواف - هرات گفت: با توجه به این که معادن افغانستان روی مرز واقع هستند، چنانچه بهره‌ برداری و استخراج معادن در کشور همسایه انجام شود، افغانستان نیازمند مسیری برای دسترسی به دریاست و این کار  از طریق شمتیغ قابل انجام است.

شایان یادآوری است که قطعه، 14 کیلومتری راه آهن خواف - سنگان با هزینه 230 میلیارد ریال اعتبار، امروز و با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی به بهره برداری رسید.

قطعه های 1 و 2 خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعه های 3 و 4 از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.

کد خبر 268667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =