افزایش ۷ درصدی تحویل گاز به پتروشیمی‌ها در ۱۴۰۲/ دغدغه شرکت گاز انجام تعهد به صنایع پتروشیمی است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با وجود همه محدودیت‌ها، تحویل گاز به واحدهای پتروشیمی در سال ۱۴۰۲، هفت درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار شانا، مجید چگنی امروز (یکشنبه، ۱۹ فروردین‌ماه) در نشست مدیران ارشد صنعت پتروشیمی به‌منظور تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، همچنین تشریح و پاسخگویی به بعضی مسائل شرکت‌های پتروشیمی در زمینه خوراک گازی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی، صنعتی پرافتخار است و مصداق مشارکت مردمی را در حوزه تولید می‌توان در این صنعت مشاهده کرد.

وی افزود: صنعت پتروشیمی قابل مقایسه با دیگر صنایع نیست و از مزیت‌های قطعی کشور به‌شمار می‌آید و این صنعت بدون شک با سیاست کارآ و انسجام کافی از سطح حاکمیت تا سطح‌های پایین‌تر به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به دغدغه‌های شرکت‌های پتروشیمی گفت: هر کاری در توانم باشد کوتاهی نمی‌کنم، اما بعضی از برنامه‌ها و تکالیف خارج از اراده ماست که سبب می‌شود تصمیم‌ها ناخوشایند باشد.

چگنی به رتبه بالای ایران در تولید و تزریق گاز به شبکه اشاره کرد و ادامه داد: مصرف انرژی در کشور بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است. روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه سراسری می‌شود که ۷۰ تا ۷۳ درصد آن به بخش خانگی، تجاری و صنایع کوچک تعلق می‌گیرد و اگر در بخش بهینه‌سازی به‌خوبی عمل می‌کردیم شاید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره و در صنعت استفاده می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه دغدغه شرکت ملی گاز ایران این است که تعهد خود به صنعت پتروشیمی را انجام دهد، ادامه داد: اولویت تأمین گاز در دنیا صنایع هستند و بخش‌های غیرمولد با روش‌های دیگر تأمین می‌شوند که انرژی کافی وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه با وجود همه محدودیت‌ها در سال ۱۴۰۲ گاز بیشتری به صنعت پتروشیمی تحویل شد، گفت: سال گذشته ۲۴.۴ میلیارد مترمکعب گاز به صنعت پتروشیمی تحویل شد که این رقم ۲۲.۸ میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۱ بوده و ۷ درصد افزایش داشته است.

چگنی درباره فرمول قیمت‌گذاری خوراک گازی پتروشیمی‌ها تصریح کرد: دیدگاه‌های شرکت‌های پتروشیمی در این مورد را با معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت مطرح خواهم کرد که اگر امکان دارد این فرمول اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون محدودیتی در تأمین گاز پتروشیمی‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: امروز ۸۰ میلیون مترمکعب به پتروشیمی‌ها تحویل شد، در حالی که روزهای گذشته به ۸۹ میلیون مترمکعب هم رسیده بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اقدام بسیار مطلوب سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز گفت: هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی استقبال خوبی از این موضوع کرده‌اند که در زمان محدودیت‌های تأمین خوراک می‌تواند به آنها کمک کند و بهترین شیوه برای تثبیت خوراک در زمستان است.

چگنی تأکید کرد: شرکت ملی گاز ایران تضمین می‌کند که در صورت احداث مینی ال‌ان‌جی‌ها از سوی پتروشیمی‌ها، این شرکت هیچ دخالتی در گاز ذخیره‌شده ندارد و متعلق به همان پتروشیمی است.

وی صنایع پتروشیمی را دعوت به احداث مینی ال‌ان‌جی‌ کرد و ادامه داد: هزینه سرمایه‌گذاری احداث این واحدها بالا نیست و در این باره با فولادی‌ها قرارداد امضا کرده‌ایم و در حال اجرای مینی ال‌ان‌جی‌ هستند.

نشست مدیران ارشد صنعت پتروشیمی امروز (یکشنبه، ۱۹ فروردین‌ماه) به‌منظور تحقق شعار سال؛ «جهش تولید با مشارکت مردم» با حضور مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی، مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی و مدیران ارشد این صنعت از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، در این نشست برنامه‌ها و دغدغه شرکت‌ها برای تحقق شعار سال مطرح و بررسی شد.

کد خبر 639627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =