عرضه روزانه 100 هزار بشکه نفت در بورس انرژی تا اواخر مهر

وزیر نفت از عرضه نفت خام تا آخر مهر امسال به میزان روزانه 100 هزار بشکه به ریال و بر مبنای نرخ ارز مبادله ای در بورس انرژی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (دوشنبه،7مهر) در جمع  فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران با بیان این که بخش خصوصی کشور در سالهای اخیر به شدت تضعیف و چربی و گوشت آن آب شده و تنها استخوانی به جا مانده که البته باز هم جای شکرش باقی است، تصریح کرد: برای طرحهای پتروشیمی آتی، دولت تلاش حداکثری دارد تا بخش خصوصی فعال شود.

وزیر نفت با اشاره به این که وزارتخانه های دفاع و رفاه هم اکنون پتروشیمی در اختیار دارند، در حالیکه خود وزارت نفت هیچ پتروشیمی در اختیار ندارد، تصریح کرد: بنابراین اگر قرار باشد در بخش بالادست خصوصی سازی انجام شود، بخشهای دیگر نیز وارد می شوند، این در حالی است که به صلاح نیست، آنها وارد حوزه بالادست صنعت نفت شوند.

بخشنامه وزارت نفت برای شفافیت در مناقصه های نفتی

زنگنه با بیان این که وزارت نفت، بخشنامه ای را برای شفافیت مناقصه ها در پروژه های نفتی صادر کرده است، گفت: در این بخشنامه تاکید شده که توجه به ساخت داخل باید همراه با انتقال فناوری، رقابتی بودن قیمتها و استاندارد بودن کیفیت محصولات در پروژه ها مدنظر قرار گیرد.

بخش بالادست صنعت نفت در انحصار دولت

وی  با بیان این که تا آخر آذرماه وضعیت 10 پروژه نفتی مشخص خواهد شد که به نظر می رسد این تعیین تکلیف، بازار بزرگی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار خواهد داد، افزود:  البته تلاش دولت این است که در موضوع سرمایه گذاریها و ورود بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی، در بخش پایین دست پروژه هایی را واگذار کند، چراکه بخش بالادست در انحصار دولت و بهتر است که در انحصار دولت هم باقی بماند، زیرا اگر قرار باشد از دست دولت خارج شود، یکی از سایر بخشهای دولت آن را مالک خواهد شد و چیزی عاید بخش خصوصی نمی شود.

نمی توان با زور رقابت کرد

وزیر نفت در باره خواسته برخی فعالان اقتصادی برای حمایت بیشتر وزارت نفت در برخی پروژه ها اظهار کرد: اعتقاد من بر این است که حمایتها باید منطقی باشد، یعنی قرار نیست همه پیکان تولید کنند، این در حالی است که روزی که پیکان از رده تولید خارج شد، جشن ملی برپا شد، در حالیکه به دلیل حمایتهای نابجای دولتی، کیفیت اخرین پیکانی که تولید شده از نخستین پیکان تولید شده داخلی، بسیار پایینتر بود.

زنگنه یادآور شد: انتظار شما باید از دولت برای نحوه حمایتها به گونه ای باشد که به سرنوشت پیکان دچار نشوید، این درحالی است که نمی شود عده ای را به زور به رقابت وادار کرد.

آمادگی برای عرضه نفت خام در بورس تا اواخر مهر

وزیر نفت از آمادگی وزارت نفت برای عرضه نفت خام در بورس انرژی خبر داد و گفت: نخستین نفت خام تا آخر مهر سال جاری به میزان روزانه 100 هزار بشکه به ریال و بر مبنای نرخ ارز مبادله ای در بورس انرژی عرضه می شود.

احداث 200 جایگاه تک پمپ سی ان جی در تهران

وزیر نفت در باره جایگاههای سی ان جی نیز گفت: در شهرهای کوچک، صفهای طولانی برای جایگاههای سی ان جی تشکیل نمی شود، این در حالی است که در شهرهای بزرگ، عمدتا صفهای طولانی تشکیل می شود که باید برای این کمبود فکری کرد. البته وقتی به صورت دستوری، قیمت تعیین می شود جذابیتی برای برخی فعالان اقتصادی ندارد که در نقاط بالای شهر که زمین بسیار گران است، هزاران متر زمین بخرند و جایگاه سی ان جی برای عرضه سوخت با قیمت دستوری دولت، احداث کنند.

وی افزود: مذاکره ای با شهرداری انجام شده تا 200 جایگاه تک پمپ برای سی ان جی در تهران و در کنار خیابانها احداث شود که پیگیر عملیاتی شدن آن هستیم و دولت نیز سرمایه گذاری خواهد کرد.

فراخوان برای تخصیص خوراک برای نخستین بار در کشور

زنگنه با اشاره به این که هم اکنون 480 هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود که دولت قصد دارد برای آنها، پالایشگاه احداث کند، افزود: با این میزان میعانات گازی اگرچه می شد دو پالایشگاه به سرانجام رساند، اما دستور داد شده که 8 پالایشگاه کوچک 60 هزار بشکه ای احداث شود تا بخش خصوصی بتواند وارد گود شده و رقابت کند.

وی با بیان این که برای تخصیص خوراک در ایران، برای نخستین بار فراخوان صورت گرفته است که بیش از 10 میلیارد دلار پول آماده است، تصریح کرد: در این زمینه "خصولتی ها" وارد شده اند که اولویت به بخش خصوصی واقعی داده شد، چراکه معتقدیم که خوراک باید با ضابطه داده شود.

 

کد خبر 225797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =