تیتر یک
-
گزیدههای نفتی هفته
حضور وزیر نفت در یازدهمین نشست گروه بریکس، رایزنی ایران و تاجیکستان بر توسعه همکاری های نفتی و تاکید رییس جمهور بر تقویت روابط ایران و پاکستان از جمله اخبار مهم هفتهایی بود که گذشت.
-
وزیر نفت تأکید کرد
مرکز دیجیتال بریکس، گامی در مسیر توسعه همکاریهای انرژی
وزیر نفت گفت: راهاندازی «مرکز دیجیتال تعالی بریکس برای شبکههای هوشمند و ذخیرهسازی انرژی» گامی مهم و نقطه عطفی در مسیر توسعه همکاریهای انرژی میان کشورهای عضو بریکس بهشمار میرود.
-
تأکید وزیران نفت ایران و هند بر تقویت همکاریهای نفتی و تجاری
وزیر نفت در دیدار با وزیر نفت و گاز طبیعی هند درباره توسعه همکاریهای دوجانبه در حوزههای نفت و انرژی گفتوگو کرد.
-
وزیر نفت تاکید کرد
مشارکت اعضای بریکس برای دستیابی به امنیت انرژی
وزیر نفت از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت فعال و سازنده با اعضای گروه بریکس بهمنظور دستیابی به اهداف انرژی امن و مقرون بهصرفه خبر داد.
-
در دیدار وزیران نفت ایران و انرژی آفریقای جنوبی تأکید شد
توسعه همکاریهای دوجانبه تهران و پرتوریا در حوزه انرژی
وزیر نفت در دیدار با وزیر برق و انرژی آفریقای جنوبی درباره توسعه همکاریهای دوجانبه در حوزه انرژی گفتوگو کرد.
تیتر دو
-
افت حدود ۳ درصدی قیمت نفت
قیمت نفت خام با خروج نفتکشها از تنگه هرمز پس از ثبت کاهش حدود ۳ درصدی، در آستانه افت شدید هفتگی قرار گرفت.
-
خط لوله سبزآب-شازند؛ مسیری برای پایداری انتقال نفت خام
راهاندازی خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب-تنگفنی-شازند را میتوان گامی مهم در تقویت زیرساختهای انتقال نفت خام کشور دانست؛ پروژهای که با اتکا به توان داخلی، هماکنون امکان انتقال پایدار خوراک به پالایشگاه شازند را فراهم کرده است.
-
پروژه شرکتهای کارور با سرعت در حال اجراست
مدیرعامل شرکت گاز استان تهران، با اعلام اینکه استفاده از ظرفیت شرکتهای کارور پروژهای است که از پارسال آغاز شد، اما به دلیل شرایط جنگی با تأخیر روبهرو شد، گفت: این پروژه اکنون با سرعت و شدت بیشتری در حال پیگیری و اجراست.
-
اولویت وزارت نفت مدیریت مصرف انرژی است
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارتخانههای نفت و نیرو همه تلاش خود را برای مدیریت و بهینهسازی مصرف انرژی در کشور به کار گرفتهاند و برنامهریزیهایی را در این باره در دستور کار دارند.
گزارش و گفتوگو
-
گزیدههای نفتی هفته
حضور وزیر نفت در یازدهمین نشست گروه بریکس، رایزنی ایران و تاجیکستان بر توسعه همکاری های نفتی و تاکید رییس جمهور بر تقویت روابط ایران و پاکستان از جمله اخبار مهم هفتهایی بود که گذشت.
-
یازدهمین حلقه چاه سکوی B فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی چگونه تولیدی شد؟
ایستادگی در میان آتش و موشک
همزمان با آتش موشکهایی که تعدادی از تأسیسات پالایشگاههای پارس جنوبی را هدف گرفت، کارکنان شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران تمامقد پای کار ایستادند و تولیدیشدن چاه جدید فاز ۱۱ را رقم زدند. بدون ترس و واهمه فقط یک هدف داشتند: تا آخر کار هستیم.
-
وزارت نفت در میدان مدیریت بازار؛ نیاز صنایع پاییندستی چگونه در جنگ تأمین شد؟
حملات دشمن به بخشی از زیرساختهای صنعت پتروشیمی در جنگ تحمیلی سوم، نگرانیهایی درباره تأمین مواد اولیه صنایع پاییندستی ایجاد کرد، اما دولت و وزارت نفت با مدیریت عرضه، کنترل صادرات، تثبیت قیمتهای پایه و بازگرداندن تدریجی ظرفیتهای تولید، از بروز بحران تأمین جلوگیری کردند.
-
پایداری شبکه گاز به همت نیروهای عملیاتی
بازگرداندن بخشی از ظرفیتهای از دسترفته تولید گاز پس از آسیب به تأسیسات فرآورشی کشور، بار دیگر اهمیت نقش کارکنان عملیاتی صنعت گاز در استمرار تولید و تأمین پایدار انرژی را نمایان کرد.
-
تا پایان دولت چهاردهم محقق میشود
هدفگذاری جمعآوری ۳۵ میلیون مترمکعب گاز همراه نفت
مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران با تشریح تازهترین وضعیت جمعآوری گازهای همراه نفت اعلام کرد: میزان جمعآوری گازهای مشعل از ابتدای استقرار دولت چهاردهم از حدود ۷ میلیون مترمکعب در روز به بیش از ۱۶ میلیون مترمکعب رسیده و پیشبینی میشود با اجرای طرحهای مصوب، این رقم تا پایان دولت به حدود ۳۵ میلیون مترمکعب در روز برسد.
-
تمهیدات کامل برای سوخترسانی اربعین در مرزهای مهران و چیلات
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ایلام از آمادگی کامل این منطقه برای تأمین و توزیع سوخت در ایام تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی خبر داد و گفت: با توجه به پیشبینی افزایش حدود ۲۰ درصدی زائران نسبت به سالهای گذشته، ذخیرهسازی و تأمین سوخت مورد نیاز در دستور کار قرار گرفته است.
یادداشت و تحلیل
-
-
«عصر پساتوافق» در کانون توجه رسانهها
بازتاب جهانی یادداشت وزیر نفت ایران؛ از لندن تا مالزی
یادداشت روز یکشنبه محسن پاکنژاد، وزیر نفت ایران با عنوان «نفت ایران در عصر پساتوافق» که در آن چشمانداز صنعت نفت کشور پس از توافق ایران و آمریکا تشریح شده است، بازتاب گستردهای در رسانههای بینالمللی پیدا کرد و در بسیاری از کشورهای آسیا، خاورمیانه و اروپا به عنوان یکی از مهمترین پیامهای اقتصادی تهران پس از توافق اخیر مورد توجه قرار گرفت.
-
هرمز؛ گلوگاهی که جهان را به ایران وابسته کرد
درحالیکه بسیاری از رسانههای غربی تلاش میکنند تنشهای اخیر منطقه را فقط از زاویه تهدیدی برای اقتصاد جهانی روایت کنند، بررسی دقیق گزارشهای تخصصی بینالمللی نشان میدهد واقعیت بسیار فراتر از این روایت است.
-
نفت ایران در عصر پساتوافق
با امضای توافقنامه میان دولتین ایران و آمریکا و در سایه تدابیر و با افق راهگشای ترسیمی در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظهالله)، کشور وارد عصر تازهای از کار و تلاش و پیشرفت در عین مراقبت و هوشیاری از کید دشمنان خواهد شد. واقعیت این است که صنعت نفت کشور با اندیشه قائد شهید امت، اتکا به خود و تکیه بر فکر و بازوی ایرانی را یاد گرفت و آن را تمرین کرد و اکنون رهبری انقلاب که اشبهالناس، خُلقاَ و خَلقاَ به امام شهید هستند، همان اندیشه و باور را به ما تذکر دادند.
-
از شکست تحریم تا اقتدار در جنگ و پساجنگ؛ روایتی از تابآوری صنعت نفت ایران
اظهارات اخیر جی. دی. ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، درباره تداوم صادرات نفت ایران در شرایط تحریم ۲ سال اخیر را باید یکی از مهمترین اعترافات رسمی مقامات آمریکایی به شکست سیاست تحریمهای نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.
-
ناترازی انرژی، چالشی فراتر از تولید
اگرچه افزایش تولید گاز اهمیت دارد، اما تجربه سالهای اخیر نشان میدهد مدیریت مصرف، ارتقای بهرهوری انرژی و اصلاح الگوهای مصرف نقشی تعیینکننده در کاهش ناترازی و حفظ پایداری شبکه انرژی کشور ایفا میکنند.





