ایران در بلندمدت می‌تواند امنیت انرژی را تامین کند

رئیس جمهوری گفت: ایران با دارا بودن منابع غنی انرژی می‌تواند در بلندمدت امنیت انرژی را تامین کرده و با استفاده از ظرفیت‌های خود در زمینه راه‌آهن، حمل و نقل جاده‌ای و هوایی به یک مسیر ترانزیتی مطمئن میان شمال و شرق آسیا با اروپا تبدیل شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (شنبه، 8 آبان ماه) در دیدار با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران در اجرای توافق برجام به همه تعهدات خود پایبند بوده و انتظار دارد برای پایداری برجام، طرف مقابل نیز به همه اصول و تعهدات خود به طور کامل عمل کند.

رئیس جمهوری با اشاره به این که ایران و اتحادیه اروپا با گسترش همکاری‌ها به‌عنوان شرکای بزرگ تجاری و اقتصادی در منطقه به شمار خواهند آمد، افزود: ایران با دارا بودن منابع غنی انرژی می‌تواند در بلند مدت امنیت انرژی را تامین کرده و با استفاده از ظرفیت‌های خود در زمینه راه‌آهن، حمل و نقل جاده‌ای و هوایی به یک مسیر ترانزیتی مطمئن میان شمال و شرق آسیا با اروپا تبدیل شود.

وی با اشاره به وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و موقعیت ایران در مرکزیت بازاری 400 میلیون نفری در منطقه، بر ضرورت توسعه مناسبات تجاری، اقتصادی، علمی، فرهنگی، فناوری و گردشگری ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد.

روحانی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران پس از برجام و همسو با تامین منافع مشترک، آماده همکاری جامع با اتحادیه اروپا در تمام زمینه‌هاست، تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپا باید بتوانند از ظرفیت‌ها و فرصتی که امروز در اختیار دارند، همسو با توسعه همکاری‌ها و تامین منافع مشترک استفاده کرده و تحرکی در روابط فی‌مابین ایجاد کنند.

رئیس جمهوری با اشاره به این که امروز در منطقه، کشورهایی هستند که مردم‌سالاری و انتخابات آزاد را تجربه نکرده و به نام اسلام، سختگیری‌هایی را اعمال می‌کنند که با اصول انسانی و حقوق شهروندان به‌ویژه حقوق زنان در تعارض است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در ترویج حقوق شهروندی در جوامع منطقه، همکاری‌های گسترده‌ای را با اتحادیه اروپا داشته باشد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار با اشاره به این که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 فضای مناسب را برای توسعه همکاری‌های متقابل به وجود آورده است، گفت: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای تعهدات برجام و مصمم به گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران همسو با تامین منافع مشترک است.

وی با بیان این که روابط تجاری و اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا طی یکسال گذشته 43 درصد افزایش یافته و بسیاری از بانک‌های اروپایی آماده آغاز فعالیت خود در ایران هستند، افزود: امروز شاخص‌های خوبی همچون رسیدن سقف صادرات نفت ایران به میزان پیش از دوران تحریم‌ها در همکاری‌های متقابل ایران و اتحادیه اروپا نمایان شده و باید به مردم اطمینان دهیم که دیپلماسی در امضا و اجرا دارای دستاورد است.

موگرینی تصریح کرد: روابط مردم ایران و اتحادیه اروپا دارای سوابق تاریخی مثبتی است که باید از آن همسو با توسعه مناسبات و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی، فرهنگی، علمی، فناوری، آموزشی و گردشگری استفاده کنیم.

فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران سفر کرده است، امروز (شنبه، 8 آبان ماه) با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه درباره روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و تحولات منطقه به‌ویژه بحران سوریه و راه‌های پایان بخشیدن به آن با نگاه به آینده گفت‌وگو و رایزنی کرد.

گفته می‌شود هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از تهران، به ریاض پایتخت عربستان می‌رود تا با مقام های آن کشور نیز رایزنی کند.

کد خبر 271891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =