توسعه مکران؛ گامی بلند در مسیر متنوع‌سازی نقاط صادراتی نفت خام

مدیرعامل شرکت ملی نفت، یکی از اهداف اصلی طرح توسعه منطقه مکران را متنوع‌سازی نقاط صادراتی نفت خام ایران عنوان کرد و گفت: توسعه منطقه مکران می‌تواند به دلیل نزدیکی به بازارهای شرق آسیا به بهبود فرآیندهای صادرات نفت کشور کمک کند.

 به گزارش خبرنگار شانا، علی کاردر شامگاه یکشنبه (هشتم مهرماه) در آیین امضای قرارداد ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و تاسیسات جانبی آن در بندر جاسک با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه، اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران از سال ۹۳ راهبرد برون‌سپاری فعالیت‌های بزرگی را در دستور کار قرار داد که از جمله آن می‌توان به واگذاری بهره‌برداری یک میدان نفتی، واگذاری طرح‌های ان جی ال و همچنین نیروگاه‌ها به بخش خصوصی اشاره کرد.

وی به اجرای طرح ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در بندرجاسک در قالب ‌قرارداد روش ساخت، بهره‌ برداری و واگذاری (BOT) به‌عنوان یکی از نمونه‌ها اشاره و اظهار کرد: امیدوارم شرکت پتروامیدآسیا و شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، این طرح را مطابق برنامه و در زمان تعیین‌شده اجرایی کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که برای اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک باید زنجیره‌ای از فعالیت‌ها عملیاتی شود، تاکید کرد: ضروری است پیمانکاران هر یک از بخش‌های این زنجیره، کار را مطابق برنامه زمانبندی پیش ببرند تا اهداف کل طرح با تاخیر روبه‌رو نشود.

کاردر ادامه داد: ساخت مخازن ذخیره‌سازی با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه، هدف تعیین شده در فاز نخست است و در فاز بعدی این ظرفیت تا ۲۰ میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ظرفیت تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت را قابل دستیابی دانست و گفت: اگر مطابق برنامه‌های آینده بتوانیم تا روزانه ۳ میلیون بشکه نفت را به پالایشگاه‌های داخلی اختصاص دهیم، توسعه منطقه مکران (به دلیل نزدیکی به شرق آسیا) می‌تواند در کنار خارک و نقاط دیگر صادراتی به بهبود فرآیندهای صادرات نفت در کشور کمک کند.

کد خبر 284866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =