برای تعادل بازار نفت دست از تحریم بردارید

وزیر نفت با تاکید بر این که تولیدکنندگان نفت توانایی تولید نفت بیشتر را ندارند به ترامپ توصیه کرد برای خارج شدن بازار از حالت بی‌تعادلی، دست از تحریم بردارد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۴ مهرماه) در حاشیه چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو در جمع خبرنگاران درباره محور مذاکرات شامگاه دوشنبه (23 مهرماه) با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در مسکو اظهار کرد: مسائل عمومی بازار نفت و شرایط تحریم، محور گفت‌وگوهای این دیدار بوده است.

وی درباه دخالت آمریکا در بازار نفت، با بیان این که آمریکایی‌ها شرایطی را به بازار نفت تحمیل می‌کنند، در واقع سوزنی به خودشان می‌زنند و بعد ناله می‌کنند و می‌گویند بیایید مشکل ما را حل کنید، تصریح کرد: باید به آنها گفت لازم نیست به خودتان سوزن بزنید. تحریم‌ها را بردارید تا قیمت‌ها درست و بازار از حالت بی‌تعادلی خارج شود.

زنگنه با تاکید بر این‌که کمبود عرضه در بازار وجود دارد، افزود: هیچ‌کدام از تولیدکنندگان توان تولید نفت بیشتر ندارند و عربستان نیز از ذخیره‌سازی‌های خود استفاده می‌کند.

وزیر نفت با بیان این‌که ترامپ فکر می‌کند می‌تواند با گردن کلفتی قیمت نفت را کاهش دهد، تصریح کرد: بازار هم‌اکنون ملتهب و به شدت نگران است و نگرانی بازار برای این روزها نیست، بلکه برای آینده است. کشورهای تولیدکننده نفت یکی پس از دیگری تحریم می‌شوند، اما این شرایط تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد؟ آینده بازار چه خواهد شد؟

وی با تاکید بر این‌که بازار، یک سازوکار هوشمند و مبتنی بر شخص نیست، گفت: ترامپ نتوانسته بازار را قانع کند، به همین دلیل بازار مدام دچار مشکل می‌شود. ما هم جزو بازار هستیم.

زنگنه درباره احیای کارت هوشمند سوخت که پرسش یکی از خبرنگاران بود، اظهار کرد: کارت هوشمند سوخت موضوع پیچیده‌ای است. سهمیه‌بندی یکی از روش‌هایی است که فواید و مشکلاتی دارد. این موضوع در دولت در حال بررسی است تا ببینیم به چه تصمیمی می‌رسیم.

وزیر نفت درباره مذاکرات نفتی با اروپا نیز اظهار کرد: این موضوع در حال پیگیری است و زمانی که به نتیجه رسید، اعلام خواهد شد. بارها اعلام کرده‌ایم که درباره تحریم، اطلاعاتی به آمریکا نمی‌دهیم.

جمع‌آوری گازهای مشعل

وزیر نفت همچنین درباره جمع‌آوری گازهای مشعل (فلر) توضیح داد: هم‌اکنون در حال ساخت کارخانه NGL۳۱۰۰ در ایلام هستیم که گازهای این منطقه را جمع‌آوری می‌کند. کارخانه NGL۳۲۰۰ نیز در غرب کارون برای جمع‌آوری گازهای این منطقه در حال ساخت است. این دو طرح برای پتروشیمی مارون، بندر امام و بیدبلند است که آخرین مراحل ساخت را طی می‌کنند. همچنین یک کارخانه NGL دیگر در خارک در حال تکمیل است که گازهای همراه نفت برخی میدان‌های فلات قاره در غرب خلیج فارس را جمع‌آوری می‌کند.

زنگنه اظهار کرد: با تکمیل این طرح‌ها، در منطقه خوزستان و گچساران دیگر گاز همراه نخواهیم داشت.

به گزارش شانا، چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی و هم‌اندیشی بی‌واسطه دست‌اندرکاران، نخبگان و متخصصان حرفه‌ای داخلی و خارجی از بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی، امروز (سه‎شنبه، ۲۴ مهرماه) آغاز شد.

در این دوره از کنگره، ۶ نشست تخصصی شامل نقش CSR در تغییر فضای کسب‌وکار شرکت‌های فعال در حوزه صنعت، بررسی پارادایمهای جدید در بالادستی صنعت نفت و گاز، راهبردهای پیشنهادی برای اصلاح سیاستها، ‌ساختار و مقررات بازار برق ایران، آخرین پیشرفتهای مدیریت پروژه در صنعت نفت و گاز، هلدینگ‎داری در صنعت پتروشیمی؛ نگاهی بر الزام‌ها و چالشها و آسیبشناسی توسعه متکی بر صندوقهای بازنشستگی، دورنمای تولید و مصرف گاز و ارتباط آن با شدت مصرف انرژی و تخصیص گاز مازاد برگزار می‌شود.

کد خبر 285177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =