مصوبه مقاوم‌سازی تاسیسات صنعت نفت در برابر زلزله اجرایی می‌شود

نخستین نشست کارگروه اجرایی شدن مصوبه‌های مقاوم‌سازی و اقدام‎های پیشگیرانه تاسیسات صنعت نفت در برابر زلزله شورای معاونان وزیر نفت در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، با توجه به پهنه خطر لرزه‌ای کشور و احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های مختلف در نزدیکی مراکز و تاسیسات صنعت نفت لازم است که تاسیسات و ساختمان‌های صنایع نفت، گاز، پالایش، پخش و پتروشیمی‌ و همچنین خطوط انتقال میعانات گازی و نفتی از تاب‌آوری لازم در برابر زلزله برخوردار باشند.

بر این اساس شورای معاونان وزیر نفت با آینده‌نگری در این موضوع دو مصوبه ۲۲۰ (در تاریخ‌ ۸۲/۱۰/۱۵) و ۱۰۹ (در تاریخ ۹۷/۶/۵) درباره مقاوم‌سازی و اقدام‌های پیشگیرانه را تصویب کرده است.

بر اساس این دو مصوبه تکالیفی درباره مقاوم‌سازی و اقدام‌های پیشگیرانه در برابر زلزله به چهار شرکت اصلی و دیگر مدیریت‌های ستادی و عملیاتی داده شده که نظارت، راهبری و پیگیری این مصوبات را معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری عهده‌دار است.

در این نشست مقرر شد شرکت‌های اصلی به واسطه نمایندگان رسمی معرفی شده اقدام به جمع‌آوری و روزآمد کردن اقدام‌های مقاوم‌سازی و ارسال آن به اداره کل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها کنند و همچنین پیگیر تشکیل ساختار امور مهندسی زلزله و مقاوم‌سازی به صورت سازمانی باشند.

شایان ذکر است که بر اساس مصوبه ۲۲۰ شورای معاونان وزیر و همچنین شرح وظایف سازمانی، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری ماموریت دارد که متناسب با نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی طرح‌های صنعت نفت نسبت به تهیه و ابلاغ استاندارد، آیین‌نامه، راهنما و دیگر اسناد همسان مرتبط با موضوع ارتقای تاب‌آوری تاسیسات و ساختمان‌ها و کاهش ریسک آنها اقدام کند. بر این اساس تاکنون اسناد مختلفی با درجات متفاوتی از الزام حقوقی تهیه و ابلاغ شده که مهم‌ترین آن نشریه ۰۳۸ با عنوان «آیین‌نامه طراحی لرزه‌ای تأسیسات و سازه‌های صنعت نفت» است که با امضای وزیرنفت در سال ۹۵ به‌طور لازم‌الاجرا ابلاغ شده است.

ویرایش سوم نشریه ۰۳۸ به همت کارشناسان ارشد وزارت نفت با همکاری جمعی از استادان برجسته مهندسی زلزله کشور و با انطباق با استاندارد و آیین‌نامه‌های به‌روز ملی و بین‌المللی و با اضافه شدن فصل سازه با میراگر، پیوست‌های ملاحظات تراز پایه و روندنمای طراحی سازه‌های غیر ساختمانی و اجزای غیرسازه‌ای و همچنین تغییرات و اصلاحات عمده در فصل تحلیل خطر بر اساس پهنه‌بندی بومی کشور تهیه و تدوین شده است.  

کد خبر 287474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =